Hyppää sisältöön

Merellä Rajan uudet vartiolaivat kykenevät hoitamaan tehtävänsä erinomaisella tasolla - hiilijalanjälkeä unohtamatta

Rajavartiolaitoksen uudet monitoimiset ulkovartiolaivat suunnitellaan mahdollisimman vähäpäästöisiksi. Koneratkaisuksi on valittu hybridi, joka muodostuu dualfuelmoottorista sekä tasavirtaverkosta ja akustosta. Se voi vähentää päästöjä useita kymmeniä prosentteja käytöstä poistuviin laivoihin verrattuna.
2.11.2022 10.28
Havainnekuva sinivalkoisesta vartiolaivasta merellä.

Rajavartiolaitoksen hankkimat uudet vartiolaivat soveltuvat moneen eri tehtävään. Ne hoitavat työnsä nopeasti sekä tehokkaasti. Ympäristöä ei kuitenkaan ole jätetty huomioimatta alusten suunnittelussa. Tavoite on toki saada laivoista suorituskykyisiä niille määritellyissä tehtävissä, mutta mahdollisimman energiatehokkaasti sekä vähäpäästöisesti.

Päästöjen vähentämisessä polttoaineella suuri merkitys

Vartiolaiva 2025 -hankkeen hankepäällikkö, komentaja Marko Aheristo perkaa alusten käyttämää polttoainetta, joka on olennaisessa osassa päästöjen vähentämisprosessia.

- LNG (nesteytetty maakaasu), jota vartiolaiva Turvakin käyttää, on valittu ensisijaiseksi uusissa laivoissa näin aluksi. Yksi mahdollisuus on myös LBG (nesteytetty biokaasu), jota haluaisimme käyttää sen kotimaisuuden vuoksi, hän sanoo.

Verrattuna käytöstä poistuviin vartiolaivoihin Uiskoon ja Tursakseen sekä jo poistuneeseen Merikarhuun, ovat uusien laivojen polttoainepäästöt huomattavasti pienempiä.

- Varsinkin biokaasuun mentäessä puhutaan merkittävistä päästöjen vähennyksistä. Kun lasketaan koko biokaasun polku sen tuottamisesta lähtien, voidaan päästöissä päästä jopa 60-80%:n säästöihin verrattuna dieseliin, Aheristo kertoo.

Valittu koneratkaisu vie eteenpäin vähäpäästöisesti

Uusien laivojen koneeksi on valittu dualfuelmoottori. Kyseessä on kaksoispolttomoottori, jossa polttoaineena toimii diesel sekä toinen, kaasupohjainen polttoaine. Uusissa laivoissa pyritään käyttämään mahdollisimman paljon ympäristölle ystävällisempiä biokaasuja toisen polttoaineen roolissa.

- Dualfuel-moottorin etu on se, että sen moottori on tarpeen tullen helpommin muunneltavissa muillekin polttoaineille verrattuna pelkän dieselin koneeseen, Aheristo toteaa.

- Nykyinen installaatio, joka on rakennettu nesteytetylle maa- ja biokaasulle sekä dieselille on sellainen, jolla menemme eteenpäin.

Lisää aiheesta:

Vartiolaivat tutuiksi - näitä neljää tehtävää uudet alukset on suunniteltu toteuttamaan | Rajamedia

Hybridiratkaisuja ja biopolttoainetta - hiilijalanjälkeä pienemmäksi kalustoratkaisuilla | Rajamedia

Vastuu merellisestä ympäristöstä | Rajamedia

Teksti: Elias Juuti

Viestintävarusmies, RVLE