Hyppää sisältöön

Merellä Vartiolaiva Uisko telakalla – mitä se käytännössä tarkoittaa?

Rajavartiolaitoksen vartiolaivojen toimintakykyä ylläpidetään jatkuvasti päivittäisen toiminnan ohessa, mutta tietyin väliajoin aluksille tehdään perusteellisempi huolto telakalla. Huoltosuunnitelman mukaisesti vartiolaiva Uisko kävi elokuussa huollettavana Millog Marine & Power Oy:n telakalla Teijossa.
12.10.2023 12.24
Vartiolaiva telakalla.

Elokuun alussa vartiolaiva Uiskon kurssi kääntyi Saaristomereltä kohti Teijoa ja Teijon telakkaa. Vartiolaiva ajettiin 150 metriä pitkään, 27 metriä leveään ja 5,5 metriä syvään altaaseen, sulkuportit siirrettiin paikalleen nosturilla ja telakka-altaasta pumpattiin vettä pois 12 tunnin ajan. Laiva jäi seisomaan tyhjään altaaseen telakointipukkien päälle ja kymmenet ihmiset pääsivät aloittamaan huoltotoimenpiteiden tekemisen.

Telakalla tehdään huoltotöitä, joita ei voida normaalisti tehdä

Vartiolaiva Uiskolla telakointiin valmistauduttiin monella tavalla. Alus ”riisuttiin” ja irtotavaraa, kuten öljyntorjuntapuomit ja laitasuojat eli fendarit, vietiin pois laivalta. Alusta ei kuitenkaan kokonaan tyhjennetty vaan esimerkiksi huonekalut, työkalut ja meriturvallisuustavaraa jätettiin paikoilleen. Tavarat ja pinnat lattioista seiniin ja pöytiin suojattiin mahdollisimman tarkasti pahvin ja muovin avulla jälkien minimoimiseksi.

Kuivatelakoinnin aikana tehdään sellaisia huolto-, korjaus- ja asennustöitä, joita ei voida tehdä aluksen ollessa merellä. Iso osa telakalla tehtävistä huoltotöistä liittyi laivan järjestelmiin, putkistoon, tankkeihin ja muihin normaalisti vedenpinnan alla oleviin osiin. Käytännössä esimerkiksi makean veden, polttoaineen ja jäteveden tankit pestiin, tarkistettiin ja pinnoitettiin uudelleen. Lisäksi painolastitankit tarkastettiin ja korjattiin. Huoltamisen jälkeen kaikki laivan tankit todettiin tiiviiksi koeponnistamalla ne ylipaineella.

Vartiolaivan maalipintaa huolletaan jokaisen telakoinnin yhteydessä.

Koska Uiskon moottorit huollettiin viime telakoinnin yhteydessä, niille ei tällä kertaa tehty mitään. Sen sijaan huoltosuunnitelman mukaisesti tämän telakoinnin aikana huollettiin vartiolaivan ilmanvaihtoa, ruoripotkurijärjestelmää sekä päivitettiin palonsammutusjärjestelmä. Lisäksi laivan wc-järjestelmään tehtiin suurempi huolto, ja pumppuja ja tiivisteitä uusittiin.

Vartiolaivan maalipintaa huolletaan jokaisen telakoinnin yhteydessä. Tälläkin kertaa maalipinnan lohjenneita ja ruostuneita kohtia hiekkapuhallettiin rosoiseksi ja maalattiin uudelleen. Maalipintaa ei uusita vain ulkonäkösyistä vaan myös ruostumisen jatkumisen ja laivan rungon vahingoittumisen estämiseksi.

Vartiolaiva telakalla jossa henkilö on nosturin kyydissä ja tekee huoltotöitä.

Iso osa telakalla tehtävistä huoltotöistä liittyi laivan järjestelmiin, putkistoon, tankkeihin ja muihin normaalisti vedenpinnan alla oleviin osiin.

Toimivan yhteistyön ansiosta telakoinnit sujuvat suunnitellusti ja aikataulussa

Rajavartiolaitoksen vartiolaivat Uisko ja Tursas ovat käyneet huollettavina Millog Marine & Powerin telakalla Teijossa vuodesta 2015 lähtien, mutta muuta Rajavartiolaitoksen venekalustoa on siellä huollettu jo ennen tätä. Monipuolisia huolto- ja kunnossapidon palveluita tuottavan yrityksen telakalla Teijossa työskentelee noin 80 meritekniikan ja moottoreiden huollon ammattilaista. Telakalla huolletaan vuosittain kolmisen kymmentä viranomaisten, julkisten ja yksityisten toimijoiden alusta.

Rajavartiolaitoksen ja Millog Marine & Powerin pitkäaikaisen yhteistyökumppanuuden ansiosta alusten huoltoprosessit ovat hioutuneet erittäin sujuviksi. Vartiolaivat ovat olennainen osa Rajavartiolaitoksen merellistä kyvykkyyttä niin rajojen valvonnassa, että ympäristövahinkojen torjunnassa. Tälläkin kertaa Uiskon telakoinnille oli suunniteltuna hyvin napakka aikataulu, jotta vartiolaiva pystyi palata takaisin suoritusvalmiuteen merelle mahdollisimman nopeasti.

Vartiolaiva ei tyhjene telakoinnin aikana hetkeksikään

Vartiolaivan miehistölle telakalla oloaika eroaa huomattavasti normaalista arjesta vesillä. He valvovat töiden valmistumista, avustavat ja ohjaavat telakan työntekijöitä sekä osallistuvat myös itse huoltotöiden tekemiseen. Vartiolaivan konepäällikön, Frej Karvosen, mukaan telakalla olo rasittaa erityisesti konepuolen miehistöä, sillä vartiolaivan konehuoneessa on satoja osia tarkistettavana ja huollettavana. ”Venttiileitä kävi tarkistettavana ja huollettavana 37, joista uusimaan jouduttiin kuusi kappaletta”, Karvonen tarkentaa.

Miehistölle telakalla oloaika eroaa huomattavasti normaalista arjesta vesillä.

Normaalisti vartiolaivojen miehistöt tekevät 10–12 tunnin työpäiviä aamu-, päivä- ja yövuoroissa. Vartiolaiva on yhtäjaksoisesti merellä noin kymmenen päivää ja koko miehistö on jatkuvassa valmiudessa, mikäli ”keikka” tulisi. Telakointijakso onkin erityistä aikaa, sillä miehistöllä poikkeuksellisesti iltavapaita. Osa Uiskon miehistöstä on esimerkiksi käynyt tutustumassa Teijossa olevaan Mathildedalin kylään. Vartiolaiva ei kuitenkaan koskaan jää aivan tyhjilleen vaan siellä pidetään vahtia koko ajan – myös yöllä. Kapteeniluutnantti Laura Rautavuoren mukaan yövahdin tehtävä on kiertää laivan tiloja ja varmistaa, ettei mitään poikkeavaa tapahdu.

Telakointi vaatii tiivistä yhteistyötä

Telakalla suurin osa työstä tapahtuu telakka-altaalla, mutta myös toimistossa käy kuhina. Telakoinnin aikana telakan henkilökunta, vartiolaivan henkilöstöstä päällikkö, konepäällikkö ja pursimies sekä Rajavartiolaitoksen esikunnan Teknillisen osaston Alusyksikön kunnossapitopäällikkö pitivät säännöllisesti tilannekatsauksia huollon edistymisestä. Näissä tapaamisissa arvioitiin yhdessä sitä, ehditäänkö ja pystytäänkö kaikki suunniteltu tekemään määräajassa.

Uiskon telakoinnin aikana elokuussa oli sateista ja se vaikeutti maalitöiden tekemistä. Huonojen säiden vuoksi maalipinta saatiin vain välttämättömin osin paikkamaalattua eikä kattavaa laivan pintojen ylimaalausta pystytty tekemään. Kokonaisuudessaan telakointi sujui kuitenkin hyvin – tarvittavat huollot saatiin tehtyä ja budjetti piti.

Teksti: Inka Putkonen

Kuvat: Aku Kuutti

 

Lue lisää:

Vartiolaiva Uiskon marraskuinen vartiovuoro | Rajamedia

Konealan henkilöstö pitää vartiolaivat teknisesti kunnossa | Rajamedia