Hyppää sisältöön

Merellä Nykyaikaista valvontatekniikkaa Itämeren ja Saaristomeren taivaalla

Rajavartiolaitos on saanut Euroopan meriturvallisuusviraston EMSA:n miehittämättömän ilma-alusjärjestelmän (RPAS – Remotely Piloted Aircraft Systems) operatiiviseen käyttöön, joka tukee Rajavartiolaitosta kaikissa rannikkovartiostotoiminnoissa.
16.5.2023 16.49
Harmaa miehittämätön ilma-alus pellolla.

Rannikkovartiostotoiminnot ovat eurooppalainen laaja-alainen käsite, joka sisältää rajojenvalvonnan merialueella, meriturvallisuuden, merenkulun turvatoimet, meripelastuksen, kalastuksen valvonnan, tullivalvonnan, yleisen lainvalvonnan merellä sekä meriympäristön suojelun. RPAS järjestelmän suorituskykyä hyödynnetään laajasti kaikissa näissä tehtävissä joko suoraan Rajavartiolaitoksen toimesta tai tukena muille viranomaisille.

Toiminnan painopisteenä ovat edellä mainitut rannikkovartiostotoiminnot Pohjoisella Itämerellä pääosin saariston ulkopuolella. Merivartiostot suunnittelevat lennot osaksi omaa operatiivista toimintaansa ja Suomen ilmatilassa toteutettavat lennot johdetaan Länsi-Suomen merivartioston johtokeskuksesta. 

- EMSA:n tarjoama RPAS-palvelu on ollut jo useita kertoja operatiivisessa käytössä merivartiostoissa ja olemme jo tottuneet suorituskyvyn tuottamaan lisäarvoon, toteaa kapteeniluutnantti Axel Ramberg Länsi-Suomen merivartioston esikunnasta.

RPAS järjestelmän tuottama tieto parantaa merivartiostojen merellistä tilannekuvaa ja edesauttaa omien resurssien tehokkaampaa käyttöä painopistealueilla. Lisäksi Rajavartiolaitoksen kannalta on hienoa saada käyttöönsä valmis suorituskyky ja päästä syventämään kansainvälistä yhteistyötä EMSA:n ja muiden operaatioon osallistuvien valtioiden kanssa. 

Kauko-ohjattava ilma-alus on kiinteäsiipinen ja pystyy operoimaan useita tunteja ilmassa, laajalla toiminta-alueella. 

RPAS-lennätystoiminnan sopimustoimittaja on Nordic Unmanned ja lennätystoimintaa toteutetaan Textron System Aerosonde -ilma-aluksella. Kauko-ohjattava ilma-alus on kiinteäsiipinen ja pystyy operoimaan useita tunteja ilmassa, laajalla toiminta-alueella.  Vastaavanlaisia lennätysoperaatioita on samanaikaisesti käynnissä Virossa ja Latviassa. EMSA tarjoaa palvelua kaikille EU:n jäsenmaille veloituksetta. Alukset on kehitetty nimenomaan merivalvontaoperaatioiden ja alusten päästöjen seurantaan ja ne sopivat erityisen hyvin merellisen tilannekuvan saamiseen Itämeren kaltaisella vilkkaasti liikennöidyllä merialueella. 

Operaation tavoitteena parantaa tilannetietoisuutta

Rajavartiolaitoksen operaation pääasiallisena tavoitteena on nostaa Rajavartiolaitoksen suorituskykyä raja- ja meriturvallisuustehtävissä sekä muissa rannikkovartiostotoiminnoissa hyödyntämällä EMSA:n resursseja Suomen merialueella, rannikolla ja saaristossa. Operaation avulla muodostetaan parempi tilanneymmärrys avomerialueilta.  Valvontatehtävien lisäksi pyritään paljastamaan esimerkiksi mahdollisia luvattomia öljypäästöjä sekä rajat ylittävää rikollisuutta ja tarvittaessa tukemaan meripelastusoperaatioita.

Valvontatehtävien lisäksi pyritään paljastamaan esimerkiksi luvattomia öljypäästöjä sekä rajat ylittävää rikollisuutta.

Tämän vuoden operaatioon osallistuu Suomen lisäksi Viron poliisi- ja rajavartioviranomaiset sekä Latvian rajavartioviranomaiset. RPAS-järjestelmän tukikohta sijaitsee Virossa, Hiidenmaan alueella, missä lentoonlähtö ja laskeutuminen toteutetaan. Suomeen on perustettu tukiasema, joka mahdollistaa operoiminen saaristomeren pohjoisosissa. 

Rajavartiolaitoksen edellinen RPAS-operaatio toimeenpantiin kesällä 2022, jolloin järjestelmän sopivuutta Suomen merialueelle testattiin. Tänä vuonna on käytössä sama järjestelmä, joka mahdollistaa vuonna 2022 saatujen kokemusten hyödyntäminen, toiminnan kehittäminen ja sujuvan operaation toimeenpaneminen.

Harmaa miehittämätön ilma-alus pellolla.

Miehittämättömät ilma-alukset sopivat erityisen hyvin merellisen tilannekuvan saamiseen Itämeren kaltaisella vilkkaasti liikennöidyllä merialueella.

Lue lisää:

Rannikkovartiostotoiminnot merellä liikkujien ja Itämeren turvana | Rajamedia

Yhteistoiminta meripelastuksessa edellyttää suunnittelua ja varautumista | Rajamedia