Merellä Laivasähköasentajana vartiolaiva Uiskolla
Työnkuvaani kuuluu kaikkien merivartijalle kuuluvien lakisääteisten tehtävien hoitamisen lisäksi huolehtia laivan sähköjärjestelmien kunnosta. Helpoiten tätä työtä kuvaa, että teen kahta työtä yhdessä työpaikassa.
Millaista arki sitten sähköasentajana on vartiolaivalla? Työpäiväni vaihtelevat hyvin paljon. Vaihtelua aiheuttaa vanha rautainen rouva nimeltä Uisko. Vanhaan laivaan kuuluu yleensä mystisiä sähkövikoja ja niiden metsästämiseen saattaa kulua koko ulkovuoro tai vain yksi päivä. Vianhaku on tärkein laivasähköasentajaa työllistävä työnkuva. Vianhaun lisäksi työhöni kuuluu organisoida ulkopuolisten yritysten tekemiä huoltoja sähkölaitteisiin. Lisäksi arkeen mahtuu erilaisten laivan operatiivista suorituskykyä lisäävien projektien hoitamista. Varsinkaan Tursas-luokan vartiolaivoilla sähkötöitä ei ole koko vuodeksi, vaan näiden ohessa osallistun merivartijan arkeen, joka sisältää vesiliikennevalvontaa laivan pienveneellä, sekä muita merivartijan arkeen kuuluvia askareita. Näitä ovat erinäiset kansityöt sekä vahtitehtävät.
Vianhaku on tärkein laivasähköasentajaa työllistävä työnkuva.
Työ on monipuolinen ja vaatii perehtymistä moneen eli tehtävään. Laiva työlavettina saattaa joskus olla haastavakin, sillä laivaelämä itsessään poikkeaa jo monesta muuta työpaikasta jo sen toimintaympäristön puolesta. Samalla, kun teen sähkötöitä, laivan partio saattaa saada meripelastustehtävän ja muutamaa minuuttia myöhemmin istun jo veneessä matkalla keikalle varustettuna kaikilla voimankäytön välineillä. Tehtävän suorittamisen ja lavalle paluun jälkeen voi olla, että vahtilistan mukainen vahti on osunut omalle kohdalle ja menen laivan komentosillalle suorittamaan vahtitehtävää ankkurivahdin muodossa. Eli, kun joku kysyy, millainen on normaali työarki laivasähköasentajana, voin vain todeta, ettei normaalia arkea ole.
Lue lisää:
Konealan henkilöstö pitää vartiolaivat teknisesti kunnossa | Rajamedia