Hyppää sisältöön

Maalla Täyssähköauto toiminut niin paukkupakkasilla kuin helteellä

Vaalimaan rajatarkastusasemalla ollaan tyytyväisiä vuoden päivät käytössä olleeseen täyssähköautoon.
4.10.2023 9.46
Rajavartija seisoo partioauton edessä. Taustalla näkyy Vaalimaan raja-asema ja rajanylityspaikka.

Vaalimaan rajatarkastusasemalle sijoitettu Rajavartiolaitoksen ensimmäinen Mercedes Benz eVito täyssähköauto on ollut käytössä vajaan vuoden verran. Kaakkois-Suomen rajavartioston viestintäharjoittelija pääsi hyppäämään auton kyytiin sekä tiedustelemaan kokemuksia uudenlaisesta ajoneuvosta. Käyttäjäkokemukset autosta ovat olleet positiivisia ennakkoluuloista huolimatta.

Rajan karhulogolla varustetun henkilöpakettiauton vieressä seistessä mikään ei viittaa siihen, että auto poikkeaisi perinteisestä diesel-pakettiautosta. Auton taakse vilkaiseminen kuitenkin paljastaa pienen eVito-merkinnän takakontissa. 

- Tämä on vähän sellainen auto, että pitää aina muistaa erikseen mainita, että tämä kulkee sähköllä, nauravat Vaalimaan rajatarkastusasemalla työskentelevät vanhempi rajavartija Juha Koso sekä nuorempi rajavartija Jouni Hiltunen. 

Hyppäämme uudenkarhean auton kyytiin ja lähdemme ajamaan kohti Vaalimaan rajavartioasemaa. Autoa käytetään tällä hetkellä erityisesti päivittäisissä hallinnollisissa ajoissa sekä esimerkiksi koulutusmatkoilla. Täyssähköauto on ollut myös tuttu näky erilaisissa esittelytilaisuuksissa ja messuilla. 

Merkittävin etu polttoaineella kulkeviin ajoneuvoihin on auton päästöttömyys. 

Kuluvan vuoden aikana täyssähköauton ominaisuuksia on päästy testaamaan kaikissa keliolosuhteissa paukkupakkasista hellepäiviin. Yleinen täyssähköautoihin yhdistetty ennakkoluulo on, että niiden käyttäminen ja lataaminen on erityisesti talvella paljon työläämpää kuin polttoaineella toimivan ajoneuvon. Näin ei Koson ja Hiltusen mielestä kuitenkaan ole. 

- Totta kai sähköauton käyttö vaatii hieman suunnittelua ja ennakointia. Esimerkiksi kovilla pakkasilla on tärkeää laittaa auto lämmitykseen ennen ajoon lähtöä, jotta akun latausta ei kuluteta turhaan kylmiltään käynnistettäessä, Hiltunen pohtii.

Hiltusen ajaessa Koso esittelee auton varusteluun kuuluvaa tablettia, jolla autoa voidaan ohjata etänä. 

- Mercedes Me -sovelluksen avulla voidaan esimerkiksi kytkeä päälle auton lämmitys tai tilata huolto yhteistyöhuoltamolta, Koso kertoo.

Kuvassa tabletti jossa näkyy ajoneuvon hallintaan käytettävä sovellus. Taustalla näkyy rajavartijan hiha ja ajoneuvoa sisältä.

Mercedes Me -sovelluksen avulla auton esilämmitys ja -jäähdytys onnistuu automaattisesti, samoin akun esivalmistelu nopeaa latausta varten.

Kuoppaista hiekkatietä pitkin ajettaessa keskustelu siirtyy polttoaineella kulkevien sekä täyssähköisten autojen välisiin eroihin. Kyydissä istuvan näkökulmasta täyssähköauto on varsinkin hitaassa vauhdissa huomattavasti äänettömämpi kulkupeli kuin perinteinen polttoaineella kulkeva. 

- Dieselkäyttöiseen autoon nähden sähköautolla joutuu harjoittelemaan hieman enemmän ennakoivaa ajoa, jotta saa optimoitua akun latauksen keston mahdollisimman tehokkaasti, Hiltunen kertoo. 

Ennakoivalla ajotavalla pyritään auton mahdollisimman suureen energiatehokkuuteen. Autossa on kolme ajo-ohjelmaa ja viisi energian rekuperoinnin tasoa, jotka optimoivat energian kulutusta ja sen myötä toimintamatkan.

- Rekuperoinnilla tarkoitetaan liike-energian hyödyntämiseen auton jarruttaessa. Esimerkiksi alamäkeen ajettaessa moottorijarrutuksen aikana akut latautuvat, jolloin liike-energia hyötykäytetään, Koso täsmentää.

Partioauto metsämaisemassa. Takana näkyy keltainen rajavyöhykekyltti.

Täyssähköauton ominaisuuksia on päästy testattu kaikissa keliolosuhteissa paukkupakkasista hellepäiviin.

Sekä Koso että Hiltunen kokevat, että polttoainekäyttöiseen autoon nähden täyssähkö on huoltovapaampi, sillä liikkuvia ja kuluvia osia on moottorissa paljon vähemmän. Tämä myös vähentää autosta aiheutuvia huoltokustannuksia. Merkittävin etu polttoaineella kulkeviin ajoneuvoihin on kuitenkin auton päästöttömyys. 

- En näe syytä, miksei täyssähköautoja voitaisi hankkia lisää viranomaiskäyttöön. En vielä ehkä partiokäyttöön näitä ottaisi latauspisteiden puuttumisen takia, mutta hallinnolliseen ajoon nämä soveltuvat tällä hetkellä täysin samalla tavalla kuin diesel-pakettiautotkin, Koso sanoo

- Monilla Rajallakin on varmasti vielä ennakkoluuloja sähköautoja kohtaan, mutta kyllä nämä viranomaiskäyttöön ovat täysin soveltuvia, molemmat haastateltavat toteavat.

 

Lue lisää:

Uuden ajan rajamailla - Rajavartiolaitos hankki ensimmäisen täyssähköautonsa | Rajamedia

Ensivasteauto parantaa turvallisuutta harvaan asutulla rajaseudulla | Rajamedia