Maalla Uuden ajan rajamailla - Rajavartiolaitos hankki ensimmäisen täyssähköautonsa
Rajavartiolaitoksen uusimman partioauton moottori käynnistyy, mutta ei hurahda totutulla tavalla. Kyseessä onkin täyssähköajoneuvo, ensimmäinen laatuaan Rajalla. Kun se lipuu hiljalleen eteenpäin, kuuluu ääntä vain renkaiden alla rapisevista pikkukivistä.
Rajavartiolaitoksen kuljetusvälinepäällikkö, kapteeni Lauri Saukko on iloinen uudenlaisesta autosta. Kaikki Rajan aikaisemmat autot ovat käyneet diesel-koneella.
- Edes hallinnollisina autoina ei ole ollut täyssähköautoja, Saukko kertoo.
Aivan puhdasverinen partioauto uusi tulokas ei kuitenkaan ole, vaan henkilöpakettiauto kahdeksalle ihmiselle. Se on kuitenkin varustettu hälytyslaitteilla, vilkuilla ja sireeneillä, Saukko huomauttaa. Tarvittaessa siihen kykenee kytkemään läppärin, eli sitä voidaan käyttää operatiivisissa tehtävissä.
Autoa voidaan käyttää kaikissa olosuhteissa, aivan kuin dieseleitäkin.
- Totta kai eri olosuhteet vaikuttavat esimerkiksi kantamaan. Hyvissä olosuhteissa kantama on yli 400 kilometriä yhdellä latauksella. Huonoissakin keleissä se on yli 200 kilometriä, joten pakkaset eivät tule ongelmaksi, Saukko luettelee.
Auto on menossa Vaalimaan rajatarkastusasemalle operatiiviseksi autoksi. Vaalimaalle on perustettu autoa varten latauspiste.
- Rajatarkastusasemalla siirtymiset eivät ole kovin pitkiä ja siihen tämä soveltuu vallan mainiosti, Saukko analysoi.
- Esimerkiksi lentokentällä, Helsingin alueella ja rajatarkastusasemilla sähköauto voisi toimia erittäin hyvin. En kuitenkaan välttämättä veisi niitä heti rajanvalvontapuolelle, missä välimatkat ovat pitkiä, eikä partiomatkojen pituuksia aina tiedä.
“Huonoissakin keleissä kantama on yli 200 kilometriä.”
EU:lla on direktiivi puhtaiden autojen hankinnasta, mikä ohjaa myös Rajan hankintoja. Direktiivi itsessään ja sen pohjalta tehty laki tosin eivät velvoita Rajavartiolaitosta, mutta yhdessä sisäministeriön kanssa tehdyssä periaatepäätöksessä on sovittu, että Rajavartiolaitos pyrkii hallinnollisissa autoissaan täyttämään tämän velvoitteen.
Direktiivissä vaatimus on, että 38,5% ajoneuvohankinnoista olisivat “puhtaita”. Ensimmäisen viisivuotisperiodin aikana, vuoden 2025 loppuun asti, ajoneuvo on puhdas, kun sillä on hiilidioksidipäästöjä alle 50 grammaa kilometriltä. Käytännössä auton tulee tällöin olla plug-in hybridi. Viime vuonna Raja hankki neljä plug-in hybridiautoa ja pääsi tavoitteeseen.
Vuodesta 2026 vaatimus puhtaudelle on jo nolla grammaa hiilidioksidipäästöjä kilometriltä, Saukko huomauttaa. Hänen mukaansa on siis luultavaa, että Rajalle hankitaan lisää täyssähköautoja tulevaisuudessa.
- Nyt haemme kokemuksia Vaalimaalta siitä, miten tämä pilottiauto soveltuu käyttöömme, Saukko sanoo.
Teksti ja kuva: Elias Juuti
Viestintävarusmies, RVLE