Hyppää sisältöön

Merellä Talvikauden erilaiset keikat ja tapahtumat

Tervehdys vartiolaiva Tursaalta. Vartiolaiva Tursas on yksi Rajavartiolaitoksen kolmesta ulkovartiolaivasta. Vartiolaivalla työskentely koostuu merellisestä valvonnasta ja turvallisuustehtävistä. Alkuvuoteen on mahtunut myös esimerkiksi eläinpelastusoperaatio ja tukkien nostoa väylältä.
17.4.2024 12.59
Vartiolaivan komentosilta. Yksi henkilö istuu monitorien äärellä.

Vuosi 2024 on alkanut rauhallisesti, mutta monien erilaisten keikkojen puitteissa. Kauniina talvisena kevätpäivänä aluksen kansimies huomasi mustia hahmoja keskellä väyläaluetta. Hän tarttui kiikareihin ja tunnisti nämä nopeasti kauriiksi, jotka olivat jäälauttojen päällä sohjossa. Aluksi huomasimme vain yhden ja lähdimmekin sillä ajatuksella, että siellä olisi vain yksi, mutta lähempänä paljastui siellä olleen kolme. Saimme Poliisilta tehtävän ja toimimme ohjeistuksen mukaisesti. Saimme tehtäväksi käydä pelastamassa ja tarvittaessa lopettamassa nämä kauriit.

Kansimies huomasi mustia hahmoja keskellä väyläaluetta.

Alukselta lähti kolmen hengen partio pelastusoperaatioon. Toiminta-ajatuksena oli lähestyä kauriita mahdollisimman lähelle jäiden päällä ja ajaa kauriit pois väyläalueelta sohjon keskeltä. Tapahtumapaikkaa lähestyessämme huomasimme nopeasti, että kauriit ovat aivan loppu. Pääsimme todella lähelle ennen, kuin kauriit edes reagoivat meihin. Kaikki kolme niistä vajosivat välillä sohjoon ja jäiden sekaan, mutta kaksi niistä jaksoi punnertaa kerta toisensa jälkeen itsensä ylös. Yksilöt olivat niin väsyneitä suorituksestaan, että kiintojäälle päästyään ne lähtivät rauhassa kävelemään lähimmälle saarelle. Pukki ei jaksanut pyristellä itseään jäistä ylös lukuisista yrityksistä huolimatta. Jouduimme lopettamaan tämän yksilön ja eläin hävitettiin hyviä metsästystapoja kunnioittaen.

Alkuperäinen toiminta-ajatus oli, että nostamme lihasvoimin tukit kyytiin.

Toinen mieleen painunut ja erilainen tehtävä oli, kun ajoimme Orhisaaren ohitse kohti Kaasluotoa. Huomasimme matkalla jääsohjon seassa kelluvan tukkeja ja laudan kappaleita. Vallitsevat olosuhteet olivat erittäin haastavat sumun puolesta. Näkyvyys oli parin kaapelin verran ja vastaan oli tulossa Viking Grace, Fjärdvagen, Puolustusvoimien aluksia sekä Finncanopus. Pysähdyimme ja aloitimme samalla nosto-operaatioiden valmistelut. Tiedotimme asiasta myös alusliikennepalvelua eli VTS-keskusta, joka varoitti muita alueella liikkuvia aluksia.

Tukit ja lankut nostettiin väylältä nosturin avulla.

Alkuperäinen toiminta-ajatus oli, että nostamme lihasvoimin tukit kyytiin, mutta äkkiä kävi ilmi, että puut olivat niin märkiä ja painavia, että täytyy turvautua koneelliseen voimaan. Pujotimme nostoliinat tukkien ympäri ja saimme turvallisesti nostettua puuta ylös vedestä. Aluksi löysimme vain kaksi, mutta juuri kun saimme nosturin kasaan ja nostettua nopeuden marssivauhtiin, löytyi niitä lisää. Toistimme saman operaation, ja saimme turvallisesti suoritettua operaation. Poimimme kaiken kaikkiaan alueelta kaksi tukkia ja kaksi lankkua. Operaatio oli hyvä harjoitus koko aluksen henkilöstölle. Perämiehet saivat hyvää harjoitusta aluksen manoveerauksesta ja kansitöihin osallistuneet pääsivät soveltamaan nosturin käyttöä ja muita apuvälineitä esineen nostamiseksi merestä työturvallisuus huomioiden.

Vartiolaivat valvovat Suomen merialueita ja rajavesiä

Vartiolaivojen tehtäviin kuuluvat mm. rajavalvonta, meripelastus, ympäristönsuojelu mukaan luettuna öljyntorjunta ja meriliikenteen valvonta. Lisäksi vartiolaivat osallistuvat tarvittaessa rikostorjuntaan ja hätätilanteiden hoitoon merellä. Työskentelyssä korostuvat tiimityö, valmius erilaisiin tilanteisiin sekä merenkulun ja lainsäädännön tuntemus.

 

Lue lisää:

Ulkovartiolaivojen virka-aputehtävät merellä | Rajamedia

Fyysisen kunnon merkitys laivapalveluksessa | Rajamedia