Hyppää sisältöön

Merellä Meripelastuskeskus Turun kansainvälinen toiminta

Kansainvälinen toiminta Meripelastuskeskus Turussa on päivittäistä ja monet toiminnat niistä perustuvat merenkulun ja meripelastuksen kansainvälisiin sopimuksiin. Näitä sopimuksia koordinoivat kansainväliset järjestöt, kuten Kansainvälinen merenkulkujärjestö IMO. Sopimuksia on myös solmittu keskenään naapurivaltioiden ja Itämeren alueen valtioiden kanssa.
29.7.2024 16.16
Havainnekuva satelliittijärjestelmästä.

Hampurin SAR-sopimuksen (Search and Rescue Convention) mukaan jokaisessa valtiossa tulee olla kansallinen yhteyspiste SPOC (Search and Rescue Point of Contact), joka sijaitsee meripelastuskeskuksessa. Yhteispisteen toiminta liittyy Cospas-Sarsat -satelliittihälytysjärjestelmään, joka on kansainvälinen satelliittien toimintaan perustuva etsintä- ja pelastusjärjestelmä. Järjestelmä koostuu satelliiteista, maa-asemista, valvontakeskuksista ja hätälähettimistä. Tässä järjestelmässä vastaanotetut hätähälytykset jaetaan automaattisesti paikannuksen perusteella asianomaisen maan nimettyyn yhteyspisteeseen.

Järjestelmän satelliittien kautta vastaanotetaan Turun meripelastuskeskukseen tiedot hälytyksistä Suomen alueelta ja välitetään tiedot oikeille viranomaisille. Suomalaisten hädässä olijoiden tiedot välitetään heidän sijaintinsa perusteella oikeaan valtioon. Meriradioliikenne varmennetaan merialueen valtioiden kesken ja näin voidaan todeta, kenen vastuualueella hädässä olija on. Turku Radio toimii tarvittaessa Rajavartiolaitoksen tukena varmentaen hätäradioliikenteen hoitoa Suomen merialueilla.

Havainnekuva satelliittijärjestelmän toiminnasta.

Cospas-Sarsat -järjestelmä koostuu hätälähettimistä (ilmailun hätälähetin ELT, henkilökohtainen hätälähetin PLB, merenkulun hätälähetin EBIRP), satelliiteista, maa-asemista ja valvontakeskuksista. MCC eli Cospas-Sarsat -valvontakeskus sijaitsee Suomen osalta Norjan Bodössä. RCC tarkoittaa pelastustoimien koordinointikeskusta, joka merellisissä tapauksissa on MRCC (Maritime Rescue Co-ordination centre) eli meripelastuskeskus. Kuvan lähde.

Hätälähettimien tyypit vaihtelevat käyttötarkoituksen mukaan

Hälytykset voivat tulla aluksilta merellä, lentokoneilta tai retkeilijöiltä. Hälytyksen lähettävien hätälähettimien tyypit vaihtelevat käyttötarkoituksen mukaan. Hätälähettimiä ovat merenkulun hätälähetin EPIRB (Emergency Position Indicating Radio Beacon), ilmailun hätälähetin ELT (Emergency Locator Transmitter) ja retkeilijöiden käyttämä henkilökohtainen hätälähetin PLB (Personal Locator Beacon). Lisäksi turvallisuusuhkia varten on merenkulun turvallisuushätälähetin SSAS (Ship Security Alert System). Hätälähettimien viesti vastaanotetaan aina lähettimen rekisteröintimaassa ja sijaintimaassa. Lähettimien rekisterit ovat kansallisia ja niistä vastaa Suomessa Liikenne- ja viestintävirasto Traficom.

Alusten hälytyksissä Suomen alueella vastuuviranomainen on alueen meripelastuskeskus tai järvialueella paikallinen pelastuslaitos. Jos suomalaisten alusten hälytykset tulevat ulkomailta, välitetään tietoa aluksesta vastuualueen yhteyspisteelle ja suomalaisen aluksen varustamolle, jotta pelastustehtävät saadaan suoritettua tehokkaasti. 

Ilmailussa hälytyksissä tehdään yhteistyötä Helsingin lentopelastuskeskuksen kanssa ja he ovat vastuullinen viranomainen, kunnes ilma-aluksen todetaan pudonneen mereen, jolloin vastuuviranomaiseksi siirtyy Rajavartiolaitos. Ilma-aluksen pudotessa maalle vastuuviranomainen on pelastuslaitos. Suomalaisen ilma-aluksen aiheuttaessa hälytyksen ulkomailla välitetään aluksen tiedot vastuualueen yhteyspisteelle.

Retkeilijöiden henkilökohtaisissa hälytyksissä Suomen alueella vastuuviranomainen on alueen meripelastuskeskus tai mantereella paikallinen pelastuslaitos. Hälytyksen tullessa ulkomailta välitetään suomalaisen hädässä olijan tiedot sekä omaisten yhteystiedot paikalliselle yhteyspisteelle. Tarvittaessa toimitaan linkkinä omaisten ja ulkomaisen pelastushenkilöstön välillä. 

Huomaamattomat turvallisuushälytykset riskialueilla

Suomalaisten laivojen turvallisuushälytykset toimivat myös Cospas-Sarsat -satelliittien kautta sekä Inmarsat-satelliittien kautta. Kyseisen järjestelmän avulla alus pystyy tekemään merirosvous- ja terrorismitapauksissa huomaamattoman hälytyksen. Nämä hälytykset suomalaisilta aluksilta otetaan vastaan Meripelastuskeskus Turussa. Vastuuviranomainen näissä tapauksissa Suomessa on Poliisi, ja he ovat yhteydessä aluksen sijaintimaan poliisiin omia kanaviaan käyttäen. Suomalaiset alukset, jotka liikkuvat riskialueilla, ovat tavanomaisesti yhteydessä jo saapuessaan alueelle varmistaen yhteydenpidon sujuvuuden meripelastuskeskukseen.

Kansainväliseen toimintaan kuuluu suomalaisten alusten, niin kauppalaivaston kuin huviveneiden ja niiden miehistöjen avustaminen maailman merillä. Avustaminen voi olla esimerkiksi lääkärikonsultaatioiden välittämistä kotimaisella kielellä tai laiva-apteekin lääkkeiden käytön neuvontaa. Lääkärin suositellessa tai aluksen päällikön halutessa potilaan evakuointia alukselta, meripelastuskeskus varmistaa tarvittaessa paikallisen yhteyspisteen kautta, että se toteutetaan halutusti.

Meripelastuskeskus ylläpitää valtakunnallisten resurssien seurantaa ja naapurivaltioiden yhteyspisteiden kanssa vaihdetaan tietoa niiden muutoksista. Pelastustapahtumissa voidaan käyttää nopeinta yksikköä valtion rajoista riippumatta.

Länsi-Suomen merivartioston johtokeskuksella on ympäristövahingon torjunnan tiimoilta yhteydet alan viranomaisiin Itämeren alueella ja Euroopan merenkulun turvallisuusviraston puitteissa Euroopan valtioihin. 

Teksti: Anssi Somppi

 

Lue lisää

Töissä meripelastuskeskuksessa | Rajamedia