Hoppa till innehåll

Till havs Internationell verksamhet vid Åbo sjöräddningscentral

Internationell verksamhet utförs dagligen vid Åbo sjöräddningscentral. Många internationella aktiviteter grundar sig på internationella avtal om sjöfart och sjöräddning. Internationella föreningar, såsom Internationella Sjöfartsorganisationen IMO, koordinerar dessa avtal. Man har också ingått avtal med grannländer och stater vid Östersjöområdet.
29.7.2024 16.16
Observationsbild av satellitsystemet.

Enligt Hamburgs SAR-konvention (Search and Rescue Convention) ska varje stat ha en kontaktpunkt SPOC (Search and Rescue Point of Contact) som finns i sjöräddningscentralen. Kontaktpunktens verksamhet anknyter sig till satellitlarmsystemet Cospas-Sarsat som är ett internationellt satellitbaserat system för efterspaning och räddning. Vid sidan av satelliter består systemet av markstationer, övervakningscentraler och nödsändare. Nödlarm som tas emot i detta system delas automatiskt genom positionsbestämning till den utsedda kontaktpunkten i det ifrågavarande landet.

Uppgifterna om larm i Finlands område tas emot via systemets satelliter vid Åbo sjöräddningscentral. Uppgifterna förmedlas till rätta myndigheter. Uppgifter om finländare i nöd förmedlas till rätt stat enligt personernas position.

Staterna vid sjöområdet försäkrar sig om sjöradiotrafiken och då kan man fastställa i vars ansvarsområde personen eller personerna i nöd befinner sig. Turku Radio (sv. Åbo Radio) stödjer Gränsbevakningsväsendet vid behov genom att säkerställa skötseln av nödradiotrafiken inom Finlands havsområden.

Observationsbild av satellitsystemet.

Systemet Cospas-Sarsat består av nödsändare (luftfarts nödsändare ELT, personlig nödsändare PLB, sjöfartens nödsändare EBIRP) satelliter, markstationer och övervakningscentraler. 
För Finlands del finns MCC, dvs. Cospas-Sarsat -ledningscentralen, i Bodö i Norge. RCC syftar på koordineringscenter för räddningsåtgärder. I marina fall heter det MRCC (Maritime Rescue Co-ordination centre) dvs. sjöräddningscentral.

Typ av nödsändare varierar enligt användningssyfte.

Larmen kan komma från fartyg till havs, flygplan eller vandrare. Typ av nödsändare som skickar larmet vidare varierar enligt användningssyfte. Olika nödsändare är sjöfartens nödsändare EPIRB (Emergency Position Indicating Radio Beacon), luftfarts nödsändare ELT (Emergency Locator Transmitter) och den personliga nödsändaren PLB (Personal Locator Beacon) som vandrare använder. Dessutom finns det sjöfartens säkerhetsnödsändare SSAS (Ship Security Alert System) för säkerhetshot. Meddelandet från nödsändaren tas alltid emot i sändares registreringsland och landet där sändaren befinner sig i. Sändarnas register är nationella och Transport- och kommunikationsverket Traficom ansvarar för dem i Finland.

Den ansvariga myndigheten för fartyglarm i Finlands område är områdets sjöräddningscentral eller det lokala räddningsverket i sjöområdet. Om finska fartygens larm kommer från utlandet förmedlas information om fartyget till kontaktpunkten i ansvarsområdet och till det rederiet som äger det finska fartyget. På detta sätt är det möjligt att utföra räddningsuppgifterna effektivt. 

När det gäller luftfartslarm samarbetar man med Helsingfors flygräddningscentral och de är den ansvariga myndigheten tills luftfarkosten fastställs ha fallit i havet. Då blir Gränsbevakningsväsendet den ansvariga myndigheten. När luftfarkosten störtar ner på marken är räddningsväsendet den ansvariga myndigheten. När en finsk luftfarkost slår larm utomlands förmedlas uppgifterna om farkosten till ansvarsområdets kontaktpunkt.

Obemärkt larm i riskområden

 Den ansvariga myndigheten för vandrares personliga larm i Finlands område är områdets sjöräddningscentral eller det lokala räddningsverket på fastlandet. Information om den finska personen i nöd och kontaktinformation till personens närstående förmedlas till den lokala kontaktpunkten när larmet kommer från utlandet. Vid behov agerar man som en länk mellan närstående och den utländska räddningspersonalen. 

Säkerhetslarm från finska fartyg använder sig av Cospas-Sarsat -satelliter och Inmarsat-satelliter. Med ifrågavarande system är det också möjligt att slå larm obemärkt i sjöröveri- och terrorismfall. Dessa larm från finska fartyg tas emot vid Åbo sjöräddningscentral. I dessa fall är Polisen den ansvariga myndigheten i Finland och de kontaktar polisen i landet som fartyget befinner sig i genom deras egna kanaler. Finska fartyg som rör sig i riskområden är på vanligt sätt i kontakt redan när de anländer till området. Detta säkerställer att kontakten med myndigheterna går smidigt till.

Det hör till internationell verksamhet att bistå finska fartyg till havs runtom världen. Man bistår såväl handelsfartyg som fritidsbåtar och deras besättningar. Biståndet kan exempelvis vara förmedling av läkarkonsultationer på ett inhemskt språk eller rådgivning i användning av läkemedel på fartygsapoteket. När en läkare rekommenderar eller när fartygets befälhavare vill att patienten evakueras från fartyget, försäkrar sjöräddningscentralen sig om att evakueringen sker på ett önskat sätt genom den lokala kontaktpunkten vid behov.

Sjöräddningscentralen underhåller uppföljning av nationella resurser och utbyter information om deras förändringar mellan kontaktpunkter i grannländer. Den snabbaste enheten kan användas i sjöräddningsfall oberoende av statsgränser.

När det gäller bekämpning av miljöskador har ledningscentralen vid Västra Finlands sjöbevakningssektion kontakt med relevanta myndigheter inom Östersjöområdet. Ledningscentralen har också kontakt med stater i Europa inom ramen för Europeiska sjösäkerhetsbyrån. 

Text: Anssi Somppi

 

Läs mer

Arbetar som en ledningscentralsoperator | Rajamedia