Ilmassa “Suihkukone on järkevin, suorituskykyisin sekä kustannustehokkain vaihtoehto”
Monitoimilentokoneiden hankinta on edennyt tarjouspyyntövaiheeseen tiedonhankintavaiheen jälkeen.
Hankkeelle on toteutettu kaksi tietopyyntöä. Ensimmäiseen vastasi 35 toimittajaa. Keväällä 2022 toteutettiin toinen, kohdennettu tietopyyntö, johon pyydettiin vastauksia ainoastaan ns. prime contractor -ehdokkailta.
- Prime contractor -ehdokkaat ovat sellaisia, joilla on sekä kyvykkyys että halukkuus toimia hankkeessa pääsopimuskumppaninamme, MVX-hankepäällikkö, majuri Kenneth Rosenqvist selittää.
Jälkimmäiseen tietopyyntöön vastasi 22 yritystä. Huolellisen harkinnan, laajan tiedonkeruun ja analysoinnin jälkeen jatkoon valittiin seuraavat yhdeksän toimittajaa, jotka kutsutaan tarjouskilpailuun:
● Dassault Aviation
● Elbit Systems LTD
● ELTA Systems
● Field Aerospace
● General Dynamics Mission Systems-Canada
● L3Harris Technologies
● PAL Aerospace Ltd.
● Sierra Nevada Corporation
● ST Airborne Systems AB
Valinnat perustuivat vastaajien kokemukseen ja osoitettuun kykyyn toteuttaa vastaavia monimutkaisia erityiskäyttöön suunniteltujen ilma-alusten modifiointeja. Lisäksi arvioitiin vastaajien tietopyyntövastauksessa esittämää teknistä ratkaisumallia sekä suorituskyvyn että elinkaarikustannusten osalta.
Uudet koneet kykenevät jopa kahdeksan tunnin lentoihin
Tarjouspyyntökilpailu on vielä alkutekijöissään, eikä uusista koneista sen vuoksi ole juuri tietoja, kuten numeroita tai tilastoja tarjolla. On kuitenkin jo päätetty, että uudet koneet tulevat olemaan suihkumoottorilla varustettuja.
- Kun tarkastelimme suorituskykyvaatimuksiamme ja kehittämiskohteita tietopyyntövastausten perusteella sekä teimme laajoja elinkaarikustannusten laskelmia, oli lopputulemana se, että suihkukone on Rajavartiolaitoksen kannalta järkevin, suorituskykyisin sekä kustannustehokkain vaihtoehto, Rosenqvist kommentoi päätöstä.
Tietopyyntövastausten perusteella suorituskykyvaatimukset alustavasti täyttäviä konemalleja ovat Bombardier Challenger 650, Cessna Citation Longitude, Dassault Falcon 2000LXS, Embraer Praetor 600 sekä Gulfstream G280. Tarjouspyynnössä ei kuitenkaan erilaisilla vaatimuksilla rajoiteta tarjoajien mahdollisuuksia esittää muita konetyyppejä.
1990-luvun puolivälissä käyttöön otetut Dornierit, Rajan nykyiset valvontalentokoneet, ovat palvelleet hyvin, mutta modernisoimalla kalustoa saadaan aikaan suuria muutoksia parempaan.
- Dornierilla on esimerkiksi toiminta-aikaa noin 3,5 tunnin valvontalentoihin, minkä jälkeen on pakko laskeutua tankkaamaan. Uudet koneet kykenevät jopa kahdeksan tunnin lentoihin, mikä kattaa yhdellä lennolla lähes koko valtakunnan. Ilma-alus ei enää tule rajoittamaan operatiivista suunnittelua, Rosenqvist hehkuttaa.
Rosenqvist kertoo jokaisen yhdeksän yrityksen olevan hyvä vaihtoehto. Rajavartiolaitos on tehnyt perusteellisen selvityksen jokaisesta toimittajasta ja valikoinut kilpailuun vain uusien koneiden kannalta parhaita yrityksiä.
- Tiedonhankintavaiheessa olemme tutustuneet tarkasti näihin firmoihin ja heidän tuotteisiinsa. Tunnemme heidät hyvin, ja alalla kaikki ovat kokeneita sekä luotettavia toimittajia. Ennen kaikkea jokainen on kyvykäs sekä halukas toimimaan tässä projektissa pääsopimuskumppaninamme, Rosenqvist sanoo.
Kaikki yhdeksän vaihtoehtoa lähtevät kilpailuun samalta viivalta, eikä ketään suosita valinnassa esimerkiksi aikaisemman yhteistyön vuoksi.
- Toki tietyillä toimijoilla voi olla enemmän kokemusta tietystä konetyypistä kuin toisella. Osa on suuria puolustusalan yrityksiä, jotka toimivat monella eri puolustusalalla, eivät pelkästään ilmailun saralla. Osa taas keskittyy erityiskäyttöön tarkoitettujen ilma-alusten integrointiin. Erikoisosaamista löytyy siis joka alalta, Rosenqvist perkaa.
Dornier 228 -valvontalentokoneet ovat palvelleet jo lähes 30 vuotta.
Hallitus päätti 5.4.2022 pidetyssä kehysriihessä osoittaa 163 miljoonaa euroa Dornier 228 -valvontalentokoneet korvaavien monitoimilentokoneiden hankintaan. Tavoitteena on hankintasopimuksen tekeminen vuoden 2023 aikana, jolloin uudet suorituskyvyt voisivat olla käytössä vuonna 2026.
Lue lisää aiheesta:
Rajavartiolaitoksen monitoimilentokoneiden hankinta | Rajavartiolaitos