Hyppää sisältöön
Rajamedia - logo
Ajankohtaisia ja taustoittavia juttuja - Rajavartiolaitos 2021

Merellä Turva on meriupseerin unelmatyöpaikka

Turvan ensimmäinen perämies Henri Leskinen on työskennellyt vartiolaiva Turvalla vuodesta 2016. Hän päätyi Turvalle kierrettyään kadettikoulun jälkeen eri merivartioasemilla sekä mm. rajatarkastusosastolla. Hän ehti työskennellä myös muilla Rajavartiolaitoksen vartioaluksilla, Merikarhulla ja yhden kesän Tursas- luokalla.
17.6.2021 17.11
Turvan ensimmäinen perämies Henri Leskinen seisoo Turvan kannella

Suurin ero noiden alusten ja Turvan välillä liittyy ennen muuta aluksen kokoon. 
”Turva on laivana paljon muita isompi, ja se tuo oman mielenkiintonsa merenkulkuun ja navigointiin.”

Laivan kokoluokka sinänsä ei aiheuta rajoituksia muussa kuin käytettävien väylien syvyydessä. Väylän on oltava riittävän syvä ja navigoinnin on oltava tarkkaa: myös laivan manöveeraus vaatii tarkkuutta. 


Turvalla on myös käytössä paljon uutta teknologiaa. Se tekee työskentelystä kiinnostavaa ja myös vaativaa.

”Näiden kaikkien suorituskykyjen käyttö vaatii jatkuvaa kouluttautumista.”
Koska Turvan henkilökuntamäärä kerrallaan ei ole suuri, koulutusvastuut jaetaan.  Miehistön jäsenistä kukin on syventynyt johonkin toiminta-alueeseen ja kouluttaa muita. 
”Meidän on pystyttävä jakamaan suorituskykyä monille muille viranomaisille, oli se ympäristönsuojelua, poliisin toimintaa tai pelastusta. Se edellyttää monen asian ymmärtämistä."


Perämies on laivalla esimiesasemassa. Hänen työhönsä kuuluu paljon henkilöstöhallintoa ja laivan navigointiin ja merenkulkuun liittyviä asioita. Itämeri on kokoonsa nähden vilkkaasti liikennöity, ja jäinen talvi tuo omat haasteensa. Tässäkin Turva on omaa luokkaansa: se pystyy liikkumaan 80 sentin kiintojäässä kolmen solun nopeudella. 

Turvan erityiset suorituskyvyt näkyvät sen kaikilla toiminta-alueilla. Suuronnettomuustilanteessa sille mahtuu paljon evakuoitavia. Laivalla on helikopterikenttä, ja helikopteria voidaan tankata Turvalta käsin ilmassa niin, ettei sen tarvitse vaikkapa huonossa säässä laskeutua kannelle. 

Turva pystyy myös mm. hätähinaamaan vaikkapa haveriin joutunutta öljytankkeria. Öljyn keräämiseen laivalla on yli tuhannen kuution tankkikapasiteetti (1200m3). 
Osa Turvan toiminnoista tehdään veden alla. Turvalta käsin sukeltajat voivat työskennellä meren pohjassa esimerkiksi hylyllä tai pahassa onnettomuustilanteessa. Sukeltajat myös auttavat rikostutkinnoissa. Entä millainen on ensimmäisen perämiehen työpäivä?


”Jos laiva on kulussa, olen aamupäivät ajovahdissa. Lisäksi työhön kuuluu paljon toimistotyötä: suunnittelua, raportointia ja muuta hallinnollista työtä, sillä ensimmäinen upseeri johtaa päivittäispalvelusta ja rytmittää asioita, joita laivalla tehdään. Iltapäivällä koko henkilökunta harjoittelee. Illalla saatan käydä urheilemassa ja saunomassa. Laivan ollessa kulussa, minulla on toinen ajovahti kahdeksasta puoleenyöhön”, Leskinen kertoo.