Ilmassa Tulimyrskyn silmässä - Rajan kopterit tukevat metsäpalojen sammutustöitä
Rajavartiolaitoksen Vartiolentolaivue osallistui sammutustöihin Super Puma -ja AB412-helikoptereilla. Lisäksi tulipaloa olivat sammuttamassa kaksi Puolustusvoimien NH90-helikopteria ja yksityisen sektorin Aslak-helikopteri.
− Pudottaessamme vesipusseja 30−50 metrin korkeudesta allamme oli varsinainen tulimyrsky, kuvailee pelastustoimiin osallistunut ilma-aluksen päällikkö Joonas Kursu Vartiolentolaivueesta.
− Saimme hälytykset Länsi-Suomen merivartioston johtokeskuksen kautta. Ensimmäinen tehtävä Kalajoen sammutuksiin tuli 26.7. klo 16.05 ja viimeinen Rajan kopteri poistui tehtävästä 31.7. Lentotunteja käytettiin yhteensä noin 45. Kaikkiaan kopterimme pudottivat noin 280 kuutiota vettä paloalueelle.
− Tehtäviimme kuului myös lennättää johtovastuussa olevaa palomestaria, jotta hän sai paremman käsityksen palon leviämisestä ja sammutustöiden vaikuttavuudesta. Ilmasta paloalueen hahmottaminen on helpompaa, Joonas Kursu kertoo.
Helikopterilla työskentely maastopaloissa Super Puma kuljettaa kerrallaan kahden kuution ja pienempi AB412 yhden kuution vesisäkkiä. Sammutussäkin voi täyttää hyvinkin pienestä luonnon vesialueesta, kunhan ympärillä ei ole sähkölinjoja tai korkeita rakenteita. Joki on yleensä paras paikka täyttää säkki, sillä se tarjoaa usein hyvän laskeutumis- ja nousulinjan. Ilma-alusten miehistö porrastaa keskenään sekä täyttö- että sammutusalueella liikkumisen.
Helikoptereilla rajataan palon leviämistä
Helikopterin avulla pyritään kuitenkin vain rajaamaan palon leviämistä ja varsinainen sammuttaminen tapahtuu pääsääntöisesti maassa toimivien palomiesten voimin. Etenkin turvealueilla palon sammuttamiseen tarvittaisiin niin paljon vettä, ettei ilmasta pystytä paloa sammuttamaan.
Vartiolentolaivueen apulaiskomentaja Pasi Marttinen kertoo, että haasteina isojen palojen sammutustyössä ovat polttoaineen saanti, lentoaikamääräykset sekä se, että Rajan kalustoa ei ole mitoitettu maastopalojen sammuttamiseen.
− Kun ilma-aluksia on useita, läheisten lentokenttien polttoainesäiliöt on nopeasti tyhjennetty ja pitää etsiä ratkaisuja polttoaineen saamiseksi lähialueelle tankkiautoilla. Myös lentotyöajat rajoittavat toimintaa ja tarvitaan vaihtomiehistöjä, jotta toimintaa voidaan jatkaa keskeytyksettä.
− Rajavartiolaitoksen lakisääteiset tehtävät tulee hoitaa aina ensin eli emme voi irrottaa koko helikopterikalustoa sammutustöihin edes hetkellisesti meripelastusvalmiuden kustannuksella, Marttinen korostaa.
Kesäaikaan Suomessa tapahtuu muutamia kymmeniä pieniä maastopaloja. Vuosi 2018 oli poikkeuksellisen kuuma ja silloin maastopaloja oli 152 kappaletta. Yli 200 hehtaarin maastopalot ovat sen sijaan harvinaisia. Edellinen iso, 250 hehtaarin maastopalo oli vuonna 2020 Muhoksella.
Teksti: Kirsti Helin
Artikkeli julkaistu alun perin Rajamme Vartijat -lehdessä.