Hyppää sisältöön

Merellä Skenaariona törmäys - Viron ja Suomen öljyntorjuntaharjoitus Suomenlahdella

Viron merivoimat järjesti Puhas Meri 2025 -öljyntorjuntaharjoituksen Tallinnan edustalla kesäkuun alussa 2.-4.6.2025. Skenaarion mukaan rahtilaiva ja öljysäiliöalus ”törmäsivät” Muugan sataman edustalla, ja mereen pääsi vuotamaan polttoainetta. Harjoituksessa Viron merivoimat lähetti torjunta-avunpyynnön Suomen Rajavartiolaitokselle, joka lähetti avuksi kaksi öljyntorjuntalaittein varustettua alusta.
13.6.2025 15.57
Kolme alusta aurinkoisella merellä kuvattuna ylhäältäpäin.

Harjoitukseen osallistui kuusi öljyntorjunta-alusta ja yksi välivarastotankkeri. Lisäksi Muugan satama harjoitteli satama-alueen öljyntorjuntaa. 

Suomesta harjoitukseen osallistui Rajavartiolaitoksen vartiolaiva Turva ja öljyntorjunnan sopimusalus Grisslan sekä kaksi tarkkailijaa. 

Harjoituksessa välitettiin tilannekuvaa osallistuville yksiköille sekä johtokeskusten välillä Rajavartiolaitoksen MERT-tietojärjestelmällä.

M/T Vingaren välivarastotankkeriin siirrettiin ”öljyä”

Myös M/T Vingaren osallistui Puhas Meri 2025 harjoitukseen. Vingaren oli nyt ensimmäistä kertaa Suomenlahdella öljyntorjuntaharjoituksessa ja osallistujat saivat tärkeää kokemusta ”öljyn” siirrosta torjunta-aluksen keruutankeista tankkeriin.

Euroopan meriturvallisuusvirasto EMSA on kilpailuttanut kerätyn öljyn värivarastokapasiteettia ja keväällä 2024 EMSA teki sopimuksen Ruotsin lipun alla toimivan Vingarenin käytöstä välivarastotankkerina.

Kolme kokonaisuutta

Harjoituksessa alukset jaettiin kolmeen toiminnalliseen kokonaisuuteen Itämeren suojelusopimuksen toimintaperiaatteen mukaisesti. Nämä alusryhmät saivat erilaisia tehtäviä, jotka liittyivät öljyn keräämiseen merestä sekä kerätyn ”öljyn” siirtoa torjunta-aluksilta välivarastotankkeri Vingareniin sekä Muugan öljysatamaan. 

Siirtoharjoitteet sujuvoittavat todellisten tilanteiden hallintaa

Harjoituksen loppupalaverissa alusten päälliköt kiittivät harjoituksen järjestäjiä monipuolisesta harjoituksesta. Erityisesti nostettiin esiin kerätyn öljyn siirtoharjoitteiden tärkeys, sillä kerätyn öljyn siirtoa öljytankkeriin tai öljysatamaan ei päästä usein harjoittelemaan. 

Hyväksi koettiin se, että alusryhmät muodostettiin monikansallisiksi, jolloin saatiin tärkeää kokemusta toimimisesta naapurimaan alusten kanssa öljyntorjuntaoperaatiossa. Lisäksi esitettiin toive, että ensi vuonna harjoitukseen sisällytettäisiin yksi lisäpäivä, jotta osaharjoitteiden kesto olisi realistisempi. 

Yhteisesti todettiin, että harjoitus toteutetaan myös kesällä 2026 ja yhteinen suunnittelu käynnistetään syyskuun 2025 alussa järjestettävässä Viron merivoimien ja Rajavartiolaitoksen yhteisessä kokouksessa.

Yhteistyösopimukseen nojaten

Vuonna 1993 tehty sopimus Suomen tasavallan hallituksen ja Viron tasavallan hallituksen välillä yhteistyöstä torjuttaessa pilaantumisvahinkoja merellä tuli voimaan toukokuussa 1995. Tämän jälkeen vastuuviranomaiset ovat molemmissa valtioissa vaihtuneet, mutta sopimuksen mukainen merellisten ympäristövahinkojen torjunnan yhteistyö on jatkunut ja kehittynyt. Viron merivoimat ja Rajavartiolaitos tapaavat vähintään kahdesti vuodessa ja kehittävät yhteistyössä öljyntorjuntaa Suomenlahdella. 

Mikäli onnettomuuden torjuntatyöhön tarvitaan kaikkien Itämeren rantavaltioiden apua, on tällainen yhteistyö määritelty Itämeren suojelusopimuksessa eli ns. Helsingin sopimuksessa. Tarvittaessa apua saadaan myös EU:n kautta.  Siksi EMSAn Vingaren osallistui harjoitukseen.

Vingaren harjoitteli myös Suomessa, aallokosta huolimatta

Harjoituksen päätyttyä Vingaren lähti paluumatkalle kotisatamaansa eteläiselle Itämerelle. Rajavartiolaitos ja EMSA olivat sopineet, että alus pysähtyi kotimatkallaan Hangon edustalle harjoittelemaan kerätyn öljyn siirtoa vartiolaiva Uiskon ja sopimusalus Jurmon kanssa. Aallokko oli noussut, mutta tämäkin harjoitus onnistui suunnitellusti. 

Lisätietoa merialueen öljy- ja aluskemikaalivahinkojen torjunnasta löytyy Rajavartiolaitoksen sivuilta: Ympäristövahinkojen torjunta merialueilla.