Till havs Kollision som övningsscenario – Estlands och Finlands oljebekämpningsövning på Finska viken

Sex oljebekämpningsfartyg och en mellanlagertanker deltog i övningen. Därtill övade Muuga hamn oljebekämpning i hamnområde.
Från Finland deltog Gränsbevakningsväsendets bevakningsfartyg Turva, oljebekämpningens avtalsfartyg Grisslan samt två observatörer i övningen.
I övningen förmedlades lägesbild till deltagande enheter samt mellan ledningscentralerna med hjälp av Gränsbevakningsväsendets MERT-informationssystem.
”Olja” förflyttades till mellanlagertanker M/T Vingaren.
Även M/T Vingaren deltog i Puhas Meri 2025-övningen. Vingaren var nu för första gången med i en oljebekämpningsövning på Finska viken, och deltagarna fick viktig erfarenhet om förflyttning av ”olja” från bekämpningsfartygens insamlingscontainrar till tankern.
Europeiska sjösäkerhetsbyrån EMSA har konkurrensutsatt mellanlagerkapacitet för insamlad olja, och på våren 2024 ingick EMSA ett avtal om användning av Vingaren, som seglar under svensk flagga, som mellanlagertanker.
Tre helheter
I övningen delades fartygen i tre operativa helheter i enlighet med principerna i Konventionen för skyddet av Östersjön. Dessa fartygsgrupper fick olika uppgifter anknytande till insamling av olja från havet samt förflyttning av insamlad ”olja” från bekämpningsfartygen till mellanlagertanker Vingaren samt till Muuga oljehamn.
Förflyttningsövningarna främjar hantering av verkliga situationer
I övningens avslutningsmöte tackade fartygens befäl övningens arrangörer för den mångsidiga övningen. Särskilt betonades betydelsen av att öva förflyttning av insamlad olja, eftersom det är sällan man har möjlighet till att öva förflyttning av insamlad olja till oljetanker eller oljehamn.
Det upplevdes som bra att fartygsgrupperna var multinationella, eftersom det gav viktig erfarenhet om verksamhet med grannlandets fartyg i oljebekämpningsoperation. Därtill yttrades en önskan, att nästa årets övning skulle vara en dag längre, så att delövningarnas längd skulle vara mer realistisk.
Det konstaterades tillsammans att övningen verkställs även sommaren 2026 och den gemensamma planeringen inleds på estniska flottans och Gränsbevakningsväsendets gemensamma möte i början av september 2025.
Med samarbetsavtalet som stöd
Överenskommelsen mellan Republiken Finlands regering och Republiken Estlands regering om samarbete vid bekämpning av föroreningar till havs trädde i kraft i maj 1995. Efter detta har de ansvariga myndigheterna i båda staterna bytts ut, men det avtalsenliga samarbetet i bekämpning av maritima miljöskador har fortsatt och utvecklats. Estniska flottan och Gränsbevakningsväsendet träffar minst två gånger om året och tillsammans utvecklar de oljebekämpningen på Finska viken.
Om bekämpningsarbetet efter en olycka kräver hjälp av samtliga Östersjöns kuststater, har sådant här samarbete fastställts i avtalet för skydd av Östersjön, alltså i den så kallade Helsingforskonventionen. Vid behov får man hjälp även från EU. Därför deltog EMSAs Vingaren i övningen.
Vingaren övade även i Finland, trots sjögång
Efter övningen inledde Vingaren sin resa tillbaka till sin hemmahamn i södra Östersjön. Gränsbevakningsväsendet och EMSA hade kommit överens om att fartyget stannar utanför Hangö under sin hemresa för att öva förflyttning av insamlad olja tillsammans med bevakningsfartyg Uisko och avtalsfartyg Jurmo. Sjögången hade blivit kraftigare, men även denna övning genomfördes lyckat.
Mer information om bekämpning av oljeskador och fartygskemikalieolyckor finns på Gränsbevakningsväsendets webbsida Bekämpning av miljöskador.