Hyppää sisältöön

Merellä Hurpusta Serbiaan ja rakkaudesta lajiin

Hurpun merivartioaseman vanhempi merivartija Marko Alatalo on rautainen ammattilainen. Hänen tiensä vei myös komennukselle Serbiaan, jossa Alatalon lisäksi paikallisetkin saivat oppia uutta.
3.10.2022 14.46
Ilmakuva merivartioasemasta. Punainen mökki rannassa.

Marko Alatalon tyypillinen työpäivä alkaa puoli kahdeksalta ja sisältää muun muassa merialueen rajavalvontaa.

- Etenkin kesäisin rajavalvonta on pitkälti huviveneiden rajatarkastuksia, vaikka koronan ja Ukrainan sodan takia tarkastuksia onkin vähennetty. Muita tehtäviäni ovat muun muassa rajavalvonta, meripelastus sekä maanpuolustus, Alatalo kertoo.

Alatalo työskentelee vanhempana merivartijana Hurpun merivartioasemalla, Suomenlahdella. Hänellä on pitkä historia ajoneuvotutkijan tehtävistä ja rautainen ammattitaito.

Hurpusta maailmalle

Juuri kokemus valmisti Alatalon lähtemään maailmalle. Hän on juuri saapunut takaisin Suomeen kansainväliseltä komennukseltaan Serbian ja Bulgarian välisellä maarajalla. Alatalo palveli Serbian puolella rajaa, Vrška Čukan rajavartioasemalla. Hänen tehtävänimikkeensä oli Motor Vehicle Crime Detection Officer, eli suomeksi hän työskenteli moottoriajoneuvojen kanssa tehtyjen rikosten parissa.

- Tehtäväni keskittyi väärennettyjen ja varastettujen autojen paljastamiseen, Alatalo täsmentää.

Töitä rajavartioasemalla riitti.

- Bulgariassa korjataan paljon kolariautoja. Niiden identifiointi on haastavampaa, sillä omin käsin korjaamisen jälkeen mahdollisia tärkeitä tietoja voi puuttua tai ne voivat olla erilaisia kuin tehtaalla asennettuna, hän kertoo.

Työ toisessa maassa ei Alataloa kuitenkaan juuri päässyt yllättämään. Hän kertoo olleensa valmis ja erittäin motivoitunut, mikä helpotti sopeutumista huomattavasti.

Alatalo oppi Serbiassa erilaisen kulttuurin tavoille. Hän kertoo, että vaikka työtehtävät olivat pitkälti samat, olivat fasiliteetit Suomea vaatimattomammat.

- Serbiassa oli pienempi vuorovahvuus ja Suomessa ammattitaito on lähtökohtaisesti parempaa, Alatalo muistelee.

- Serbiassa ei myöskään ollut minkäänlaisia asiakastarkastus tai -säilytystiloja. Rajatarkastuksia tehtiin autopisteellä ulkona.

Vuorovaikutus Serbiassa oli molemminpuolista. Alatalo koki erityisen palkitsevaksi tiedon jakamisen paikallisille. Hän ei kuitenkaan usko teorian olevan paras tapa opettaa rajatarkastajan ammattia.

- Otin opetettavan tarkastustilanteeseen mukaan, ja näytin hänelle, miten tarkastus tapahtuu ja mitä siinä tulee huomioida, Alatalo kertoo.

- Tekemällä oppii parhaiten.

Rakkaudesta lajiin

Komennuksella Alatalon yllätti se, kuinka hyvin serbialaiset työtoverit ottivat toisesta valtiosta ja kulttuurista tulevan virkamiehen vastaan ja osaksi joukkoa. Suomalainen kollega oli Serbiassa kuin kuka tahansa toinen rajavartija.

Alatalo puhuu sekä komennuksestaan että ammatistaan selkeästi innostuneena. Kysyttäessä syytä hänen innokkuuteensa, vastaa hän kuin kaupan hyllyltä.

- Intohimo. Sen takia tämä homma on minulle kiinnostavinta.

Kuva etualalla ihminen ottaa kuvan itsestään. Taustalla auto ja rajatarkastuskoppi.

Marko Alatalo

Teksti: Elias Juuti