Hoppa till innehåll

Till havs Från Hurppu till Serbien och av kärlek till grenen

Äldre sjöbevakare Marko Alatalo vid Hurppu sjöbevakningsstation är ett verkligt proffs. Hans färd gick även på kommendering till Serbien, där utöver Alatalo också de lokala fick lära sig nytt.
3.10.2022 14.46
En luftbild av en sjöbevakningsstation.

En typisk arbetsdag för Marko Alatalo börjar klockan halv åtta och innehåller bland annat gränsövervakning vid havsområden.

- Speciellt under somrarna består övervakningen till stor del av gränskontroller av fritidsbåtar, även om kontroller blivit färre på grund av coronaviruset och kriget i Ukraina. Mina andra arbetsuppgifter är bland annat gränsövervakning, sjöräddning samt försvar, berättar Alatalo.

Alatalo arbetar som äldre sjöbevakare vid Hurppu sjöbevakningsstation vid Finska viken. Han har lång erfarenhet som fordonsutredare och yrkesskicklighet av järn.

Från Hurppu ut i världen

Det var just erfarenhet som förberedde Alatalo för att åka ut i världen. Han har precis återvänt till Finland från sin internationella kommendering vid landgränsen mellan Serbien och Bulgarien. Alatalo tjänstgjorde på Serbiens sida av gränsen, vid Vrška Čukas gränsbevakningsstation. Hans tjänstebenämning var Motor Vehicle Crime Detection Officer, alltså på svenska arbetade han med brott som utförts med motorfordon.

- Mitt uppgifts fokus var på att avslöja förfalskade och stulna fordon, preciserar Alatalo.

Det var gott om arbete vid gränsbevakningsstationen.

- Ett stort antal krockskadade bilar lagas i Bulgarien. Deras identifiering är mer utmanande, eftersom eventuella viktiga uppgifter kan saknas eller de är annorlunda när de lagats med egna händer än när de monterades på fabriken, berättar han.

Arbetet i ett annat land lyckades dock knappt överraska Alatalo. Han berättar att han var redo och väldigt motiverad, vilket betydligt hjälpte anpassningen.

I Serbien lärde sig Alatalo sederna av en annan kultur. Han berättar, att trots att arbetsuppgifterna i hög grad var de samma, var faciliteterna mer anspråkslösa än i Finland.

- I Serbien var skiftstyrkan mindre och i Finland är yrkesskickligheten i princip bättre, berättar Alatalo.

- I Serbien fanns det inte heller några kundinspektions- eller förvaringsutrymmen. Gränskontroller genomfördes utomhus vid bilstationen.

 Interaktionen i Serbien var ömsesidigt. Alatalo upplevde det särskilt belönande att dela med sig av sina kunskaper till de lokala. Han tror dock inte, att teori är det bästa sättet att lära ut gränskontrollantens yrke.

- Jag tog den serbiska gränsbevakaren med mig till inspektionssituationen och visade denne, hur inspektionen genomförs och vad som ska beaktas under det, berättar Alatalo.

- Man lär sig bäst genom att göra.

Av kärlek till grenen

Under kommenderingen överraskades Alatalo av hur bra de serbiska kollegorna tog emot en tjänsteman från ett annat land och annan kultur samt hur bra de tog denne med i sin grupp. I Serbien var en finsk kollega som vem som helst annan gränsbevakare.

Alatalo pratar både om sin kommendering och sitt yrke med tydlig entusiasm. På frågan om anledningen till hans entusiasm svarar han direkt.

- Passion. På grund av den är detta arbete det mest intressanta för mig.
 

En person tar en bild om sig själv. Bakom honom finns det en grönskontrollstation och en bil.

Marko Alatalo

Text: Elias Juuti