Utsläpp av skadliga ämnen i Hangö

Man har i samband med förutredningen varken kunnat fastställa ursprunget till ämnet som läckt ut i havet eller dess exakta mängd. Ärendet har inte heller lett till någon brottsundersökning. Man misstänkte att utsläppet hade orsakats av ett fartyg från ett rederi som anlitades av ett finskt oljebolag, men enligt förutredningen var det inte detta fartyg som låg bakom utsläppet. Under förutredningen kunde man inte utesluta möjligheten att utsläppet kan komma från ett fartyg som använder sig av ryska hamnar.
I samband med förutredningen begärde man ett utlåtande från Finlands miljöcentral angående ämnets sammansättning och dess skadeverkningar. Enligt utlåtandet från Finlands miljöcentral fann man inga ämnen i provet som är skadliga för miljön eller människors hälsa. Utsläppet bestod av naturliga fetter och oljor som transporteras i stora mängder exempelvis på Finska viken för olika industriella behov.
Vi bedrev ett intensivt samarbete med Transport- och kommunikationsverket Traficom för att identifiera varifrån utsläppet kom. I Finland tvättar fartyg i allmänhet sina tankar i en hamn, vilket gör att man inte behöver tvätta tanken ute till havs, eller så är mängden ämnen som släpps ut i havet liten, i fall man trots allt beslutar att göra det. Anmärkningsvärt i detta fall är också de förhållanden som rådde i samband med utsläppet i Hangö, vilka gjorde att utsläppet upptäcktes som fasta klimpar. När havet är istäckt blir ett dylikt utsläpp kvar under isen. I varma förhållanden är ett sådant utsläpp i flytande form, vilket gör det mycket svårt, för att inte säga omöjligt, att upptäcka.
Skribenten är undersökningsledare vid brottsbekämpningsenheten vid Västra Finlands sjöbevakningssektion.