Hoppa till innehåll

Till havs Övning på att förhindra en miljökatastrof i Östersjön

Gränsbevakningsväsendets och Estlands polis- och gränsbevakningsväsendes gemensamma oljebekämpningsövning Balex Delta 2020 ordnades vid Estlands kust.
18.6.2021 16.01

Morgonen är lugn och klar i Finska viken i augusti. Kommandobryggan på bevakningsfartyget Turva är behagligt mörk och tyst. Härifrån är en utmärkt utsikt över det omgivande öppna havet, där ett betydande antal myndighetsfartyg från olika delar av Östersjön har samlats. Vi är väster om Nargo, precis vid Estlands kust. 


Plötsligt börjar det vimla på radiokanalerna när Tallinns sjöräddningscentral meddelar att två tankfartyg har kolliderat. Många människor är i sjönöd och det tar inte länge innan de första observationerna av svarta ämnen som läckt ut i havet inkommer. Oljebekämpningsövningen Balex Delta 2020 har inletts.

Varje dag rör sig 20 oljefartyg i Finska viken

Östersjön är ett av de mest trafikerade havsområdena i världen, så risken för en stor fartygsoljeolycka är ständigt närvarande här. Cirka 230 miljoner ton olja och olika förädlingsprodukter transporteras endast i Finska viken per år. Varje dag rör sig över 20 fartyg med oljelast i Finska viken. Smala farleder, grunt vatten och svårframkomlighet i skärgården gör navigeringen utmanande och ökar olycksrisken. 
På grund av sin ringa storlek är Östersjön också särskilt sårbar för miljöskador. Om oljan som läckt ut i havet inte kan samlas eller avgränsas kan den driva till stranden där den dödar växter och djur, förstör landskapet och stör näringar. Många bostadsstränder, fiskevatten och nationalparker skulle inte längre vara som förr. 


Staterna måste samarbeta 

De värsta konsekvenserna skulle vara de långvariga skadliga effekterna på ekosystemet, som kan vara oåterkalleliga i en bräcklig miljö som Östersjön. Det är inte avgörande inom vilket lands ansvarsområde olyckan sker, eftersom oljan driver med vinden dit den vill.

Miljökatastroferna tar inte hänsyn till territorialvattengränserna. Därför är samarbetet viktigt.
Under övningens första ögonblick räddar Estlands polis- och gränsbevakningsväsendes luft- och ytfartyg dem som hamnat i vattnet. Den värst skadade patienten ska skickas till Turva för fortsatt vård. Helikopterbladen piskar luften och det bullrar i öronen när dockan som föreställer den räddades roll flyttas från ett fartyg till ett annat. På däcket vimlar overaller av flera olika färger, men samspelet mellan de yrkesutbildade personerna fungerar bra. 

Även vid en verklig multidisciplinär olycka börjar man alltid med att rädda människoliv. Den värsta typen av olyckshot anses vara en kollision mellan fartyg, där till exempel ett passagerarfartyg kolliderar med ett tankfartyg med oljelast.

Olja samlas in från ett 47 meter brett område åt gången

När sjöräddningen har lyckats är det dags att börja bekämpa olja som runnit ut i havet. Den estniska flottan Kindral Kurvits beordras till chef för den maritima verksamheten och kommer att börja samordna den multinationella flottans verksamhet. Även på Turvas akterdäck tar man tag i situationen. Besättningen öppnar ett borstuppsamlingssystem på fartygets sidor.

Anordningens skaft breder ut sig på fartygets sidor som vingar, vilket gör hela fartyget till en stor plog med en svepyta på 47 meter. Turva börjar klyva havet och samla upp olja.
Vid en fartygsoljeolycka ska en så stor del av utsläppen som möjligt stoppas eller samlas upp till sjöss. Insamlingen i vatten är i princip relativt enkel och de miljöskador som orsakas av oljan förblir begränsade. På stranden är situationen helt annorlunda. Varje ton olja som driver ända till stranden orsakar tiotals gånger så stora kostnader och enorma skador på naturen. Det är alltså viktigt att agera snabbt medan utsläppen fortfarande är på öppet hav. 

Gränsbevakningsväsendet är i ständig beredskap inför olyckor

Det finns många varnande exempel i världen. I tankflotteolyckan som ägde rum vid Spaniens kust 2002 slösades flera dagar bort, vilket ledde till att den fritt drivande oljan hann förstöra 3 000 kilometer av kusten. Uppskattningarna av de faktiska kostnaderna för olyckan varierar, men de rör sig i flera miljarder euro. Östersjön är mycket smal, så här är det särskilt bråttom att agera. Bekämpningen måste kunna inledas när som helst. Därför förbereder och upprätthåller Gränsbevakningsväsendet kontinuerlig beredskap för bekämpning av miljöskador. Vid sidan av kompetent personal och beredskap förutsätter en effektiv skötsel av sjösäkerhetsuppgifter modern materiel.

Fartyg som anlänt från sex länder sprider sig till olika delar av övningsområdet under eftermiddagen för att bekämpa olja enligt anvisningar från ledaren för sjöverksamheten. En del fungerar på samma sätt som Turva självständigt med egna anordningar. en del bildar stora noter av flytande havsbommar som dras av två fartyg, medan en tredje rör sig bakom och samlar upp olja. Utöver Turva deltar också Marinens Halli och det privata oljebekämpningsfartyget Grisslan, som med stöd av serviceavtalet producerar tjänster för Gränsbevakningsväsendet i Finska viken. Även om Gränsbevakningsväsendet ansvarar för bekämpningen av miljöskador till havs är stödet från andra myndigheter centralt för att verksamheten ska lyckas.

Uppsamlad olja överförs till ship-to-ship

Under en lång oljebekämpningsoperation måste även logistiken fungera. En del av detta är transport av last – i detta fall uppsamlat oljeavfall – från ett fartyg till ett annat. Turva övar lastöverföring med Europeiska sjösäkerhetsbyråns tankfartyg Norden. Ship-to-ship-verksamheten kräver noggrannhet och i denna dans av stålbestar kan man inte gå vilse många meter. 

De multinationella Balex Delta-övningarna är en del av HELCOM:s verksamhet enligt Östersjöns miljöavtal för den marina miljön och de har ordnats årligen i tre decennier. I dessa operativa övningar utvecklas Östersjöstaternas förmåga att genom samarbete svara på stora miljöolyckor till havs. För att klara av olyckor krävs kontinuerlig beredskap och utveckling av kunnandet. Därför övar Gränsbevakningsväsendets enheter regelbundet och gör det inte ensam. 

Samarbetet med estniska myndigheter stärks

Mitt i övningen får Turva besök av inrikesminister Maria Ohisalo som har besökt sin estniska kollega. Ministrarna har nyligen undertecknat ett nytt samförståndsavtal mellan Finland och Estland. Dokumentet stärker det bilaterala samarbetet mellan Gränsbevakningsväsendet och Estlands polis- och gränsbevakningsväsende inom bekämpningen av miljöskador.
Övningsdagens kväll börjar närma sig och en i taget vänder fartygen mot sina hem. Under ett vanligt år skulle övningen vara flera dagar lång och den skulle också innehålla rikligt med program på land. Liksom så många andra saker har man även varit tvungen att intensifiera denna övning på grund av pandemisituationen och helheten har minskat till en endagssjöövning. Blickarna har dock redan riktats på övningen under det kommande året, som för första gången sedan 2012 ordnas av Finland. Finlands Balex Delta-övning ordnas utanför Kotka i augusti 2021.


Efter en full övningsdag återvänder bevakningsfartyget Turva till sina normala uppgifter. Ankaret sänks till natten, men inne brinner lamporna, och dygnetruntövervakningen och beredskapet upphör inte för en stund. Solnedgången ser vacker ut genom det lilla fönstret i bastun. Det finns skäl att ta hand om detta hav och dessa stränder. Det är vad vi gör varje dag.

Artikeln har ursprungligen publicerats i tidningen Rajamme vartijat.