I luften Moderna Challenger-jetplan ersätter Dornier-planen
Leveransavtalet undertecknades i Helsingfors 27.6.2024. Avtalet föregicks av en noggrann förstudie och en omfattande evalueringsfas.
Pålitlig och mångsidig avtalspartner Dornier-planen ersätts av två luftfartyg som grundar sig på Bombardiers Challenger 650-afärslfygplan. SNC modifierar dem så att de lämpar sig för Gränsbevakningsväsendets operativa behov.
Det första planet kommer att levereras till SNC för bearbetning sommaren 2025. SNC är en erfaren leverantör som har genomfört komplexa luftfartygsmodifieringar tidigare. Redan i anbudsskedet förde företaget en aktiv dialog med MVX-projektet för att förstå Gränsbevakningsväsendets behov. SNC, som ligger i delstaten Maryland, tillverkar system för bland annat amerikanska flygvapnet och rymdadministrationen.
Leveransavtalet undertecknades i Helsingfors 27.6.2024.
Nya plan uppdaterar kapaciteten
De nya jetplanen är ett viktigt framsteg i Gränsbevakningsväsendets flygverksamhet. De nya planen har rentav över dubbelt så lång räckvidd och driftstid som Dornier-propellerplanen, vilket innebär nya resmöjligheter. Lavetten är beprövad och smidig och lämpar sig utmärkt för Gränsbevakningsväsendets bruk och verksamhetsmiljö.
I dåligt väder kan planen användas på högre höjd än propellerplanen och vid behov kan de flyga antingen väldigt långsamt eller mycket snabbt.
Historisk kontinuitet
Det första Challenger 650-planet tas i tjänst i slutet av 2026 och det andra i slutet av 2027. Planen målas blåvita och på flygplanens stjärt målas Gränsbevakningsväsendets gyllene björnhuvud. Till skillnad från det traditionella sättet att namnge flygplan i alfabetisk ordning får det första flygplanet beteckningen OH-MVX och dess systerplan beteckningen OH-MVY.
Under årens lopp har luftfartens uppdragsfält utvidgats och kraven på flygplanen har ökat. Gränsbevakningsväsendets flygverksamhet har dock alltid kunnat beskrivas som mångsidig, krävande och samhällstjänande, och det kommer den att vara även i framtiden.
De kommande CL-650-planen blir en integrerad del av Gränsbevakningsväsendets historia och nuvarande operativa verksamhet och de kommer att tjäna i sitt uppdrag i 30 år framöver.
Text: Eleonoora Hilska, projektchef, MVX-projekt
Läs mer:
”Jetplan är det förnuftigaste, mest högpresterande och kostnadseffektiva alternativet” | Rajamedia