Hoppa till innehåll

På land Kontaktpersoner utbildar flygbolagen för att förebygga olaglig inresa

Flygbolagen vill för sin del förhindra illegala resor och veta vilka som åker med dem. Under ledning av Gränsbevakningsväsendet ordnades ett utbildningsevenemang på Istanbuls flygplats i syfte att minska mängden olaglig inresa till Norden och stödja flygbolagets möjligheter att förebygga bedrägliga resor.
16.6.2022 15.54
Ett gruppfoto. Det finns ett figurflygplan i mitten av gruppen.

- Det var inte lätt att ordna utbildning, men slutresultatet var lysande, berättar Pekka Salonen, den ambulerande kontaktpersonen vid Gränsbevakningsväsendet, som ansvarade för arrangemangen. 

Utbildningen hölls i Istanbul på Asiens sida på Sabiha Gokces (SAW) flygplats för Pegasus-flygbolaget, som har öppnat en ny rutt från Istanbul till Helsingfors. I utbildningen behandlades till exempel varje nordiskt lands egna resedokument, såsom pass, visum och uppehållstillstånd. Dessutom gick man igenom transportörernas skyldigheter när de transporterar passagerare samt metoder för att utveckla samarbetet mellan flygbolagen och myndigheterna.

- Den höga motivationen hos flygbolagets personal i utbildningen samt för några deltagares del kom man väl ihåg den särskilda yrkesskickligheten, berättar Salonen.

Istanbul var redan bekant för utbildarna, eftersom motsvarande utbildning för flygbolaget Turkish Airlines ordnades före Covid-19-pandemin år 2019 på Istanbuls huvudflygplats (IST), som ligger på den europeiska sidan av Istanbul.

Många fördelar med nordiskt samarbete

Utbildningarna är ett nordiskt samarbete när det är som bäst: förutom Finland fanns det utbildare från Norge, Sverige och Danmark. I alla länder deltog en dokumentexpert och en aktör som motsvarade kontaktpersonen och som arbetar med trafikidkare för att förhindra olaglig inresa. 

- I det nordiska samarbetet inklusive flygbolagen gäller principen "alla vinner". Det är smidigt och verksamhetsmodellerna är bra. Dessutom har länderna enhetliga mål för att förhindra olaglig inresa och samma flygbolag är operativa i länderna och passagerarprofilen är densamma, beskriver Salonen. 

Flygbolaget uppskattade också den gemensamma utbildningen, eftersom det var nyttigt för dem att på en gång sätta sig in i flera länders praxis. 
 

Människor sitter i ett klassrum. En person håller en presentation framför rummet.

I utbildningen behandlades till exempel varje nordiskt lands egna resedokument, såsom pass, visum och uppehållstillstånd.

Utbildningen samlade mycket beröm. Det kontinuerliga målet är att förhindra olaglig inresa redan på startplatsens flygplats. I utbildningen utvecklades samarbetet mellan flygbolagets incheckning, portkontroller och dokumentgranskningsteam.

Samma modell ska också erbjudas den turkiska gränspolisen på Istanbuls flygplats. Av utbildningsmodellen utvecklas eventuellt också en fortsättningsdel som fokuserar närmare på profileringsfärdigheter.

Kontaktpersonerna bekämpar gränsöverskridande brottslighet

Gränsbevakningsväsendets kontaktpersoner är länkar mellan Finland och olika länder. I arbetet är det viktigt att bekämpa gränsöverskridande brott, såsom att förebygga olaglig inresa till Finland och Schengenområdet.

Pekka Salonen är den enda ambulerande kontaktpersonen, vilket innebär att det omfattande driftområdet omfattar bl.a. avgångsplatser för flyg som anländer till Finland och ambassader som beviljar/behandlar finska visum och uppehållstillstånd i områden där det inte redan finns någon kontaktperson i Finland.

Dessutom stöder kontaktpersonerna trafikidkarna med flyg till Finland, håller utbildningar på avgångsplatserna i synnerhet när en ny flygrutt öppnas i Finland utanför EU samt stöder trafikidkarna i incheckningarna för att förhindra olaglig inresa. Därtill omfattar uppgifterna upprätthållande av lägesbilden, rapportering samt omfattande samarbete med till exempel Utrikesministeriet och Migrationsverket.