Hoppa till innehåll

Till havs Hälsningar från Norra ishavet!

Jag deltar i arktiska seglationen av Förenta staternas kustbevakningens fartyg, USCGC Healy, i en månad. Besöket är en del av samarbetet mellan Gränsbevakningsväsendet och Förenta staternas kustbevakning. Detta årets kommendering riktar sig till Norra ishavet och fokuserar sig på upprätthållandet av arktiska områdets mobila observationsstationer (Arctic Mobile Observing System, AMOS).
11.8.2025 16.30
Kvällssolen skiner över det isiga Norra ishavet.

Till näst berättar jag lite om en vanlig arbetsdag på fartyget. I princip delas dagarnas innehåll i utbildningar och operativa uppgifter. En längre artikel om kommenderingen kan läsas i Rajamme Vartijat-tidningen 4/25.

Dagens tema: Isverksamhet

Morgonen börjar kl. 0700 med frukost i fartygets mäss, efter vilket man samlas på fartygets kommandobrygga för ett ordergivningstillfälle. Temat för idag är verksamhet på is och tyngdpunkten ligger på utbildning av fartygets nya däckspersonal. Målet är säker verksamhet i kommenderingens följande skede, underhållet av de fasta isobservationsstationerna. Verksamhetsmodellerna är allmänt ganska liknande med de som vi har i Finland. Först ska man söka ett tillräckligt starkt isflak eller isfält som fartyget körs till. Då man hittat ett sådant, följer man situationen ännu en stund och då rörelsefaktorerna stabiliserat sig får personalen tillstånd att stiga på isen.

Finns det isbjörnar i sikte?

Den mest avsevärda skillnaden här är användning av ”björnvakter”. Vi arbetar på ett område där isbjörnarna kontinuerligt bildar en naturlig risk då man rör sig på isen. Isbjörnen är också den enda björnarten, som man vet att avsiktligen jagar människor på grund av det arktiska områdets knappa näringsalternativ.

Den förra isbjörnsobservationen var en vecka sedan, men man beslöt skjuta upp utbildningens praktiska skede för säkerhets skull på grund av dimman som fallit på området.

Isiga havet på en molnig dag. Bland isen i fjärran syns ett isbjörnshuvud.
Bild 1. Isbjörnen vid horisonten, skyddsfärgen passar bra ihop med miljön.Man strävar efter att kretsa isbjörnarna med fartyget så långt ifrån som möjligt.


Slutet av förmiddagen gick åt medan vi väntade på bättre siktförhållanden och till näst hade vi lunch kl. 1100. Måltiderna rytmiserar dagen på samma sätt som på de finska fartygen.

Räddning från isen och vattnet

Utbildningen inleddes ordentligt i början av eftermiddagen då dimman skingrat en aning.  Tyvärr var sikten ännu svag och därmed fick endast ett minimalt antal personer som utbildas gå ut på isen. Först bekantade personalen sig med utrustningen samt med isflaket som verksamhetsområde. Efter detta fortsatte vid med ”räddning av sig själv”, alltså hur man agerar om man faller genom isen. Det sista temat var räddning från vattnet, där man simmar efter offret från ett litet vak.

Fyra män går på isen under en molnig dag. Bilden är tagen från fartygets däck.
Bild 2. Verksamhet på is, patrullen bekantar sig med miljön.
​​​​​

 

Sju män på ett isflak övar att rädda en man från isen. Bilden är tagen uppifrån.
Bild 3. Övning av räddning från vatten. Björnvakten är i övre kanten av bilden.

Till den nästa uppgiften: Undervattensverksamhet i arktiska förhållanden

Efter utbildningen styrdes fartyget mot det följande verksamhetsområdet, där man sänker ner fasta och fritt flytande mätinstrument i havet. Upplyftningen och nedsänkandet av mätinstrumenten är egentligen huvuduppgiften för kommenderingens nuvarande skede och jag berättar mer om dessa i den egentliga Rajamme Vartijat-artikeln.

Vi åt middag kl. 1700, efter vilket ett nytt ordergivningstillfälle arrangerades för mätinstrumentens nedsänkning under kvällen och natten. På nattetid underlättas arbetet av att den ljusa tiden pågår nästan hela natten. Innan verksamheten börjar hinner man snabbt gå på ett av de fartygets två gym. Bastun saknar man ju lite... 

Hälsningar till Finlands hetta härifrån bland isflaken!

Kaptenlöjtnant
Janne Ruuskanen