Hyppää sisältöön

Merellä Tuuli toi kotkan – Yhdysvaltain rannikkovartioston purjekoululaiva vieraili Helsingissä

Yhdysvaltain rannikkovartioston Eagle-purjekoululaiva vieraili Helsingin Eteläsatamassa 1.-4.6. Yleisöllekin avoinna ollut laiva on tullut tutuksi aikaisemmin monissa diplomaattisissa tehtävissä ympäri maailmaa.
8.6.2023 8.39
Eagle-purjekoululaiva.

Kesäkuu alkoi Rajavartiolaitoksen osalta kansainvälisissä merkeissä, kun Yhdysvaltojen rannikkovartioston USCGC Eagle -purjekoululaiva suoritti vierailukäynnin Helsingin Eteläsatamassa. Rannikkovartioston kadettien operoima purjealus keräsi katseita jo saapuessaan torstaina ja yleisöllä oli avoin pääsy laivan kannelle sekä torstaina, perjantaina että lauantaina, mikä johti varsin hyviin kävijämääriin kaikkina vierailupäivinä.

Perinteinen purjelaiva on saanut julkisuutta ennenkin muun muassa lukuisten presidenttivierailuiden johdosta. Ainakin presidentit Harry S. Truman, John F. Kennedy sekä Richard Nixon ovat vierailleet aluksella sen jälkeen, kun Yhdysvallat lunasti sen sotakorvauksena toisen maailmansodan päätteeksi. Laiva on myös vuosien varrella kierrellyt varsin kiitettävän määrän satamia ympäri maailman. Yhdysvaltojen rannikon lisäksi laivan tielle ovat osuneet muun muassa satamat Oslossa, Tukholmassa, Englannin Portsmouthissa ja Saksan Kielissä.

Laivan keula.

Kadetteja kouluttamassa

Eagle on koko sodanjälkeisen historiansa ajan ollut osa Yhdysvaltojen rannikkovartioston kadettien koulutusvälineistöä. Kadetit harjoittelevat aluksella säännöllisesti, joten kadettien tietotaito varsinkin aluksen turvallisuuteen liittyvistä asioista oli ihailtavalla tasolla eritoten monipuolisten turvallisuusharjoitusten ansiosta.

- Meillä on useampia turvallisuusharjoituksia viikossa, joihin kuuluu esimerkiksi tulipalojen sammutukseen liittyvään välineistöön tutustumista. Meillä on ollut muun muassa sammutuspukuun, sammutusjärjestelmiin ja hätätilanneprotokolliin tutustumista sekä toiminnallista harjoittelua, eräs kadeteista avaa.

- Muu harjoittelu on pääosin tutustumista laivan toimintoihin ja se onkin verrattavissa laivamekaanikon hommaan. Opettelemme sitä, mitä konehuoneessa tapahtuu ja miten erilaiset laitteistot kuten generaattorit toimivat. Harjoittelemme myös sen varalta, jos jotakin menee pieleen. Kaikista tärkeimmät harjoituksemme liittyvätkin turvallisuuteen ja vahinkojentorjuntaan, hän jatkaa.

Konehuoneen lisäksi myös esimerkiksi puhtaanapidon, muonituksen sekä navigaation ja ohjauksen tehtävät työllistävät merkittävästi väkeä laivalla. Kuitenkin kaikista mieluisimmaksi hommaksi monet kadetit mainitsivat aluksen purjehdusrutiinit.

- Tämänkaltaisella laivalla harjoittelussa on paljon uusia aluksia perinteisempi ja merellisempi tunnelma. Uudemmilla laivoilla meidän ei tarvitse ratkoa köysiä tai sitoa solmuja, mutta täällä sitäkin puolta pääsee kokemaan. Erityisesti purjeet ja niiden ympärillä tapahtuva toiminta on erittäin mukavaa ja mielenkiintoista. Millään muulla aluksellamme ei ole tällaista, eräs kadeteista kertoo.

- Purjeet pyritään kääntämään siten, että ne saavat tuulta alleen ja liikuttavat laivaa eteenpäin. Ideaalisäässä kaikkia purjeita pyritään käyttämään ja jokaista mastoa voidaankin liikuttaa erikseen. Tämä tarkoittaa paljon köysien sitomista ja purjeiden säätämistä. Pelkästään veneen ohjaamiseen tarvitaan noin kuusi kadettia puhumattakaan navigoinnista ja kartoituksesta. Tämä on hyvin vaikeaa varsinkin matalassa vedessä rannan lähettyvillä, toinen luennoi.

Yhdysvaltain rannikkovartioston purjekoululaiva Eaglen vierailu oli osa Rajavartiolaitoksen ja Yhdysvaltain rannikkovartioston välistä yhteistoimintaa ja tukee osaltaan organisaatioiden yhteisiä tavoitteita merellisen turvallisuuden edistämiseksi.

Teksti ja kuvat: Otto Haikola
Viestintävarusmies, RVLE