Hyppää sisältöön

Maalla Itärajan esteaidan pilotin kokemuksia Kaakkois-Suomen rajavartiostosta

Pelkolan rajavartioasemalle tarjoutui aitiopaikka seurata itärajan esteaidan rakentamisen ensimmäisiä askelia.
11.10.2023 10.51
Vihreä esteaita jonka edessä seisoo kaksi rajavartijaa.

Kevään ja kesän aikana aseman vastuualueelle rakennettu pilottiesteaita valmistui lopullisesti elo-syyskuun vaihteessa, jolloin viimeisimmätkin viilaukset lopputarkastuksineen saatiin tehtyä. Vuokselta kolme kilometriä pohjoisen suuntaan rakentuneen pilottiaidan kokonaisuus on vaikuttava näky. Pietarintien sekä junaradan portit ovat rakenteeltaan jykevät ja terävät lieriöesteet aidan päällä viimeistelevät kokonaisuuden, jota kelpaa esitellä ylpeydellä.

Koska kyseessä oli pilotti, ei kenelläkään ollut aikaisempaa kokemusta kyseisen kaltaiseen projektiin osallistumisesta. Kaikki rajavartioasemalla suunniteltu ja tehty aidan rakentamiseen liittyen oli sitä myöden uutta ja ihmeellistä. Rakennusvaiheen aikainen rajojenvalvonta toteutettiin tarkan ennakkosuunnitelman mukaisesti, eikä mitään rajaturvallisuuteen vaikuttavia poikkeamia havaittu, vaikka riskejä oli olemassa.

Talvinen maisema jossa kuvan etualalla portti ja kyltti jossa lukee rajavyöhyke. Taustalla näkyy kaivinkone.

Pilottiesteaidan rakennustyöt alkoivat keväällä 2023.

Urakasta vastanneen GRK Suomi Oy:n kanssa yhteistyö toimi vähintäänkin hyvin. Yhteydenotot suoritettiin molemminpuolisesti matalan kynnyksen periaatetta noudattaen, jolla edesautettiin rajojenvalvontaan vaikuttavien tietojen välittymistä rajavartioaseman partioille. Pelkolalle isona apuna toimivat myös Imatran rajatarkastusaseman tukipartiot resursseineen.

Kallisarvoista kokemusta myöhempiin rakennusvaiheisiin

IE-pilotin myötä on saatu kallisarvoista kokemusta myöhempiin rakennusvaiheisiin liittyen. Aseman näkökulmasta suunnitteluvaiheessa on erityisesti huomioitava riittävä resurssointi niin henkilöstön kuin tekniikankin osalta. Kyseisen projektin loppuun saattaminen on vaatinut laaja-alaista osaamista ja uuden omaksumista rajavartioaseman henkilöstöltä ja tämähän on vasta alkua siihen, mitä seuraavat vuodet tulevat tarjoamaan, kun varsinaisen esteaidan osia ryhdytään rakentamaan.

Itärajan esteaidan valvontatekniikka on nyt valmis ja sen toimivuutta testataan operatiivisessa käytössä syksyn aikana. Sensoreiden erottelukyky on avainasemassa koko järjestelmän toimivuutta ajatellen. Hahmon tunnistuksen toimivuus on välttämätön asia koko vartioston operatiivisen kenttäjohtamisen kannalta.

Lähikuva esteaidasta jonka päällä piikkilankaestettä.

Pelkolaan rakennettu pilottiaita on noin kolme kilometriä pitkä.